Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Forventer tredobling av pakkevolumet i Larvik innen 2025

26.02.2020 13:00:48

Distriktssjef i Larvik, Tom Frode Thygesen har jobbet i PostNord siden 1999 – og til tross for lang fartstid i selskapet er telemarkingen fremdeles like motivert. Nå er avdelingen klar for økt pakkevolum, hvor det ventes en tredobling innen 2025.

En fin maidag i 1999 ble det klart at PostNord, daværende Tollpost, skulle åpne en avdeling i Larvik. Nå, 21 år senere, holder fremdeles avdelingen stand, hvor terminalen er blant vår største og viktigste.

- I snitt ligger vi på 10 000 – 14 000 kolli per dag, og dette er på dager som vi anser som vanlig drift. I høysesong gjelder selvsagt helt andre volumer, sier Tom Frode.

Terminalen i Larvik dekker et stort område med over 400 000 innbyggere. Til tross for at Larvik kanskje ikke er den største byen bor det mange i distribusjonsområdet, og Larvik er nok større enn mange tror.

- Vi dekker store områder, og fikk allerede i 1999 ansvaret for distribusjonen til 9 byer i Vestfold og Telemark – der i blant Skien, Porsgrunn og Sandefjord for å nevne noen, forteller Tom Frode.

- Bygningen her var noe Ringnes satt opp tidlig på 90-tallet en gang. Dette var et distribusjonslager for Ringnes om man stiller klokken ca 30 år tilbake. I starten så var dette en altfor stor terminal i forhold til volumet vi hadde, så vi leide ut deler av lokalene. Med tiden har volumet økt gradvis, og nå er det kun oss her, fortsetter Tom Frode.

- Hvor mange ansatte er dere?

- I dag er vi 32 ansatte her i Larvik.

- Med tiden har volumet økt forteller du; hva slags pakker mottar dere her på terminalen?

- Vi har mye MyPack Home. Mye av Kompletts varer kommer også hit. Alt som ikke går på anlegget i Oslo kommer hit fra Komplett. TV-er, hvitevarer og elektronikk av den større sorten havner her hos oss, men Alfaset får småtteriet, sier Tom Frode.

Les mer om...

Emballasjen avgjør hvordan varen mottas

Det at en vare skades under transport, er et bærekraftaspekt som man ikke alltid er oppmerksom på. Men en skadet pakke innebærer «badwill» både for avsenderen og for logistikkbedriften som fraktet varen. Det finnes enkle knep for å emballere bedre og eliminere fraktskadene.

Trigger eller showstopper - leveringens rolle i kjøpsøyeblikket

Netthandelsopplevelsen blir stadig viktigere for kundene, og det avgjørende for handelen kan være om leveringsalternativene er enkle og tydelige. Allerede før kjøpet vil kunden vite når, hvordan og hvor leveringen vil skje, hvem som står for den, og selvsagt hva det vil koste.

En god returpolicy gir lojalitet

For å skape en god kjøpsopplevelse er det viktig å ha gode returløsninger. Det er også en god anledning til å følge opp kundene, bygge kundelojalitet og gi dem en god opplevelse også etter at kjøpet er gjennomført.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.