Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

PostNord planlegger for langsiktig vekst

09.10.2020 13:47:27

Korona og smitteverntiltak påvirker nordmenns handlevaner. Handel av varer i norske og utenlandske nettbutikker økte til sammen 38 prosent fra 1. kvartal til 2. kvartal i følge SSB. PostNord opplevde en vekst for hjemleveringer på 121 prosent fra 1. til 3. kvartal.

Totale antall kolli, inkludert hjemlevering og levering til butikk, har økt med nesten 20 prosent for PostNord i korona-månedene mars-september.

- Vi har opplevd en pakkevekst og etterspørsel etter hjemlevering som er langt utover det vi har kunnet forestille oss etter at koronakrisen inntraff. Nå har hele organisasjonen fullt fokus på å levere det krisen krever av oss, sier Ole A. Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør hos PostNord.

Tilpasser seg økt etterspørsel

For PostNord innebærer dette tilpasninger som blant annet å ansette flere sjåfører, og at ruter effektiviseres. Sjåfører som normalt kun kjører til butikk, leverer også pakker hjem på dagtid.

I tillegg har PostNord fra før investert 250 millioner kroner i større terminal på Langhus sør for Oslo. Terminalen tas over fra totalentreprenøren A Bygg 14. oktober i år. Da står hele 22 000 kvadratmeter klar til bruk, med mer automatiserte sorteringsanlegg og kapasitet til å håndtere 250 000 pakker per dag.

-Vi har planlagt for langsiktig vekst innen netthandel. Det vi ser under krisen er bare en forsmak på det vil se i løpet av de neste årene, sier Hagen.

Nordmenn brukte 34 milliarder på nett

Smitteverntiltakene for å stoppe spredningen av koronaviruset har påvirket hva nordmenn bruker pengene sine på, og hvor. Tall fra SSB som inkluderer tall fra netthandel i både norske og utenlandske nettbutikker, viser at nordmenn brukte hele 34 milliarder kroner i 2. kvartal 2020. Kortbruk utenfor internett, som i butikker, gikk ned 40 prosent fra 2. kvartal 2019 til 2. kvartal i år. Dette skyldes i hovedsak mindre kortbruk i utlandet, ifølge SSB.

Netthandelen av varer gikk betydelig opp fra 1. kvartal til 2. kvartal 2020. I alt ble det ifølge SSB netthandlet varer for 19 milliarder kroner i 2. kvartal, som er hele 38 prosent mer enn i 1. kvartal. Dette gjelder spesielt kjøp av digitalt utstyr, klær og sko og hobbyartikler.

Mindre penger på reiser og tjenester

Tallene viser også at flere velger å kjøpe flere varer for lavere beløp, og bruker mindre penger på tjenester, reiser og kulturtilbud. Handelen av tjenester på nett har gått ned fra 23,4 milliarder i 1. kvartal til 15 milliarder i 2. kvartal 2020. At helgeturer og feriereiser til utlandet nesten er falt bort i 2. kvartal, er den viktigste forklaringen på dette.

Varehandel på nett i Norge og utlandet 1. og 2. kvartal 2020.
Figur 1: Figuren viser netthandel av varer med norske internasjonale betalingskort i Norge og utlandet 1. og 2. kvartal 2020.
Handel av tjenester på nett i Norge og utlandet 1. og 2. kvartal 2020.
Figur 2: Figuren viser netthandel av tjenester med norske internasjonale betalingskort i Norge og utlandet 1. og 2. kvartal 2020.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.