Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Sjåfører på veien igjennom koronakrisen: — De fortjener skryt i en tid hvor hele verden stod på vent

03.07.2020 13:50:09

I løpet av koronakrisen har mange av våre sjåfører stått på når vi trenger det som mest. Transportsjef for Thermo avdeling Solution i PostNord Norge, Pia Valgermo og teknisk sjef Roy Guldbrandsen forteller om den hektiske tiden.

LANGS VEIEN: - I startfasen av koronapandemien var de fleste landegrenser stengt i Europa, noe som gjorde det nesten umulig for våre sjåfører å komme seg inn i Norge.

Hvor mange sjåfører har blitt værende i Norge grunnet Koronapandemien?

 Det var ca. 40 som ble igjen i Norge. Det var også mange som ønsket å være her og jobbe, men som ikke fikk muligheten da dem ikke kom seg til Norge på grunn av stengte grenser. I startfasen av denne krisen vi har stått ovenfor ble reglene endret hele tiden – og hovedutfordringen var det å få sjåførene våre inn i landet igjen, sier Pia.

Mange har reist gjennom Europa med utfordringer ved grenseoverganger osv. for å bidra. Hva slags utfordringer snakkes det om her?

 I startfasen av denne pandemien var de fleste landegrenser stengt i Europa, noe som gjorde det nesten umulig å komme seg inn i landet, hvis du ikke allerede var innenfor landegrensene. Etter hvert har man åpnet landegrensene mer opp, og det har gjort ting lettere – til tross for en karantenetid på 14 dager, forteller Roy.

 Ved dokumentasjon på grenseovergangene om at de var ansatt i PN og at de var sjåfører slapp de etter hvert inn i landet. Sjåførene våre fortjener skryt. Mange ønsket å bli igjen – og flere meldte seg frivillig, til tross for at de var veldig slitne og savnet familien. I denne hektiske tiden følte nok mange et visst ansvar – samtidig som det for oss har vært en utfordrende kabal som måtte gå opp i henhold til regelverket og restriksjonene fra myndighetene, sier Pia.

Hva betyr det for PostNord og ha sjåfører som velger å bli hos oss i en slik krevende og utfordrende tid vi har stått og fremdeles står ovenfor – fremfor og reise hjem?

— Det betyr selvsagt svært mye. Samtidig er det nok et levende bevis på at de trives. Mange kunne fort reist eller sykemeldt seg, men det har det vært lite av. De har stilt opp når vi har trengt det som mest. Dette hadde nok aldri gått om vi hadde ansatte som ikke har det gøy på jobb. Våre sjåfører har eierskap til jobben sin – og sine faste kunder som de har blitt kjent med i årene som har gått. For PostNord er det livsviktig, forteller Roy.

Hvordan har det vært og være sjåfør gjennom denne koronakrisen?

— Mange har nok kjent på stresset og hatt flere bekymringer. Vi har prøvd å gjøre det enklest mulig for alle våre sjåfører, og lagt ting til rette. Vi har hatt problemer med dusj og garderobefasiliteter blant annet, hvor mange av de tidligere løsningene våre har blitt stengt - men vi har omstilt oss, og vi har leid garderobefasiliteter. Vi har lært underveis, hvor vi blant annet har måttet unngå unødvendig bytte av biler med tanke på spredning av smitte, sier Pia.

Hvorfor har mange valgt og bli værende fremfor å reise hjem?

— Norge og hele verden sleit, men sjåførene har virkelig stilt opp – og det gjorde alle! Det er todelt – de så muligheten for jobb, samtidig som de ikke kom seg hjem. Mange ville også hatt problemer med å komme tilbake om de reiste hjem. Noe ble sikkert også nervøse – hadde de jobb om de valgte å reise hjem? Når kom de tilbake? Vi har en bra gjeng, og det skal vi være stolte av, avslutter Roy.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.