Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Terminalsjef på Alfaset: — Jeg er takknemlig for den gode jobben alle ansatte på Alfaset, Langhus og Lørenskog har gjort

12.06.2020 14:35:10

Terminalsjefen på Alfaset, Kristian Lund letter på sløret og forteller om de store volumene og omstillingsfasen som ble påkrevd etter at koronasituasjonen eskalerte 12. mars.

TAKKNEMLIG: Terminalsjef på Alfaset Kristian Lund er takknemlig for den jobben de ansatte har lagt ned etter at koronapandemien slo ut for fullt.

- Koronapandemien inntraff oss 12. mars. Hvordan har de siste 2 månedene vært?

- Meget hektisk, men samtidig også lærerike uker der vi har måtte tilpasse oss i stor grad ift. smitte og endring i godsstruktur

- Våre terminalarbeidere og sjåfører har stått på som aldri før under denne perioden. Kan du fortelle kort om volumene som har truffet oss?

- Vi så kjapt at det ble en endring i vareflyten og da hvordan forbrukerne handlet. B2C/Home økte såpass mye at vi måtte endre måten vi produserte dette på.

- Eksempelvis så fikk Lørenskog en økning på 150 % over natta, så her ble det tilført kapasitet, men vi måtte også flytte en del ruter til Alfaset og Langhus for å løse mengdene.

- Har det vært en omstillingsfase, hvor man plutselig må forholde seg til retningslinjer fra både myndigheter og Folkehelseinstituttet. Hvordan har denne tilretteleggingen gått?

- Vi startet vel omstillingene 2-3 uker før myndighetene/FHI fulgte etter. Vi har også hatt veldig god hjelp fra HVO og verneombudene på avdelingene som har fulgt opp at alle de tiltakene vi satte i gang faktisk ble overholdt.

- Har dere følt hele veien at vi har hatt kontroll på de store volumene som har inntruffet terminalen?

- Når man nå ser tilbake på de ukene man har vært igjennom så syns jeg alle har gjort en meget bra jobb. Vi har jo egentlig driftet terminalene etter «PEAK» prinsipp - det vil si at vi har flyttet volumer mellom avdelingene fra time til time, gjennom 9-10 uker.

- Hva tror du om ukene og månedene fremover?

- Jeg tror det vil normalisere seg når man ser på kolli/volummengdene, det gjør jo alltid det etter 17.mai, før det igjen tar seg opp inn mot sommer. Men igjen så tror jeg at Ola og Kari Normann har endret måten de handler på, vi kommer nok til å se mer hjemlevering og B2C i tiden fremover.

- Jeg må også understreke at jeg er takknemlig for den gode jobben alle ansatte på Alfaset, Langhus og Lørenskog har gjort.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.