Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Testet 33 meter langt vogntog - gikk som smurt

18.10.2019 07:43:47

PostNord Norge testet for første gang sitt 33 meter lange vogntog på offentlig vei onsdag 9. oktober. 

Vogntog
LANGT VOGNTOG: Slik så det ut da det 33 meter lange vogntoget rullet inn på Alfaset.

Onsdag 9. oktober var det duket for en skikkelig manndomstest da PostNord testet sitt lengste vogntog noensinne. Testen gikk fra Norges varemesse i Lillestrøm til Alfaset i regi av Tenden Transport som er en av PostNords samarbeidspartnere.

Oddvar Nyland som var testsjåføren var positivt overrasket etter kjøreturen.

– Det gikk fint å kjøre, men man må være på jobb og lese trafikken etter beste evne. Under testen nå så tilpasset jeg meg trafikken og lå i fartsgrensene. Faren kunne vært at jeg ble en sinke og var irriterende for andre billister. Det skal vi selvfølgelig ikke ha noe av. Oppsummert var dette en god test, det gikk som smurt, sier Nyland.

I Finland er 32 meters vogntog allerede i bruk, og det har blitt testet i Sverige med svært gode resultater. Oddvar peker på at et vogntog med så stor kapasitet er en god miljøløsning. Et 33 meters vogntog kan ta 27 prosent mer last enn et «vanlig» modulvogntog på 25,25 meter, og dobbelt så mye som en trekkbil med vanlig semitrailer. Det vil med andre ord kunne bety færre, men lengre vogntog på veien.

– Med hensyn til miljø er dette et steg i riktig retning. Det dobler kapasiteten, og sparer sjåfører i trekkform samt stor besparelse i diselebruk. Ser vi på kapasiteten vil også den økes, noe som resulterer i færre kjøretøy på veiene om 33 meter lange vogntog blir en aktualitet, sier Nyland.

Kan erstatte godstogene

I fjor høst ble det klart at CargoNet kuttet om lag 50 av 440 årsverk. I etterkant av dette har det blitt spådd kaos på norske veier, da transportaktører må sende mer av varene sine på nettopp, vei.
PostNord spådde i fjor 6000 flere vogntog på norske veier i 2019 sammenlignet med 2018, noe som tilsvarer 500 flere vogntog per måned.

– Kan lengre vogntog av denne størrelsen du nå har testet være en redning og veie opp for at mindre nå blir sendt på jernbane?

– Det kan det så absolutt, men vi er ikke der ennå. Dette her vil ikke bli godkjent med det første, da vi mangler godkjenning for 25,25 på mange strekker, men på motorveiene burde det ikke være noe problem.
– Med på testen var også en representant fra veidirektoratet, og han var ikke negativ. Så det er en god start, også får man bare smøre seg litt med tålmodighet og se hva fremtiden bringer, avslutter Nyland.

Oddvar Nyland
FORNØYD: Oddvar Nyland smilte fra øre til øre etter testturen fra Lillestrøm til PostNords terminal på Alfaset.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.