Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Utlandssendinger med PostNord - status, oppdateringer og valuta

27.03.2020 12:00:00

NHO har definert at norsk transportbransje er i en Force Majeure-situasjon. Samtidig opplever vi en dramatisk utvikling for norsk valuta. Kostnader ved internasjonal transportvirksomhet på land i Europa er i stor grad knyttet opp mot EURO, det samme gjelder for PostNord.

Ekstraordinært valutatillegg

PostNord innførte 23. mars et ekstraordinært valutatillegg i forbindelse at det er knyttet stor usikkerhet til utviklingen av den norske kronen. Vi vil følge valutautviklingen tett, og justere valutatillegg på ukentlig basis i den perioden dette varer.

Utregning av valutatillegg baserer seg på utviklingen av norske kroner målt mot en snittberegning av NOK/EUR kurs siste 5 virkedager. (Nullnivå: valutakurs NOK/EUR pr. 31.12.2019)

Informasjon om justering i valutatillegg blir gitt her hver fredag, og iverksatt fra påfølgende mandag.

Ekstraordinært valutatillegg for uke 15, gjeldende fra og med 06.04.20: 16,5%

Denne baserer seg på snittkurs EUR/NOK 27. mars - 2. april, mot nullpunkt 31.12.2019.

Ekstraordinært valutatillegg gjelder følgende eksport og EXW tjenester og produkter:

  • MyPack Collect
  • MyPack Home
  • PostNord Parcel / DPD
  • Collection Request
  • PostNord Stykkgods/Groupage
  • PostNord Paller/Pallets
  • Partisendinger grenseoverskridende (LTL/FTL)
  • Linehaul Import

Hvor lenge dette ekstraordinære tillegget skal vare vil vi komme tilbake til.

Status for sendinger til/fra utlandet

Driften ved våre utenlands avdelinger går fortsatt tilnærmet som normalt. Vi opplever nå noen positive endringer, og en del geografiske områder som har vært stengt for ikke-kritiske vareleveranser gjenåpnes.

Det er likevel leveranseutfordringer i flere land i Europa, og situasjonen kan endre seg raskt. Det er derfor viktig at avsender er i god dialog med sine mottakere (gjelder spesielt B2B-leveringer til bedrifter/lager) med hensyn til leveringssituasjon.

Det er også fortsatt forsinkelser på flere grenseoverganger, og det vil/kan medføre forsinkelser i leveringstid.

Ved spørsmål, ta kontakt med din lokale kontaktperson i PostNord.

Her finner du flere nyheter fra PostNord.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.