Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
våre løsninger / netthandel

Slik lager du en leveringskjede som oppfyller alle behovene til kunden – fra kjøp til henting.

Det å skape en sømløs kjøpsprosess som oppfyller alle behovene til kunden – fra kjøp til levering – er viktig for dagens netthandelsaktører. Vi har utarbeidet 6 anbefalinger om hvordan du kan forbedre kundenes kjøpsopplevelse.

1. Gjør leveringsalternativene enkle og tydelige

Mange kjøp fullføres ikke hvis det mangler leveringsalternativer. Du kan gjøre det enkelt for kundene ved å tydeliggjøre hvor, hvordan og når leveringen vil skje. For tilbakevendende kunder er det lurt å tilby forvalg av det leveringsalternativet de valgte sist. Det viser kunnskap om kundene, bygger lojalitet og kan øke konverteringsgraden.

2. Tilby alternativer: presis, rask eller rimelig levering

Leveringsopplevelsen må tilsvare kjøpsopplevelsen. For forbrukerne innebærer det alltid en balanse mellom raskhet, nøyaktighet og kostnad. Kjøpet haster som regel ikke så mye at det lønner seg å betale for ekspresslevering. I stedet ønsker mange å kunne bestemme leveringstid eller -måte og få varene levert på et sted som passer inn i hverdagen deres.

3. Tilby mulighet til å velge leveringssted

Kunder vil at leveringen skal passe inn i hverdagen. Du kan skape mer fornøyde kunder ved å tilby flere forskjellige leveringsalternativer som gjør at kundene kan velge det alternativet som passer dem best.

4. Vær fleksibel og kommuniser med kundene

Ved å tilby kundene mulighet til å velge leveringsmåte, spore forsendelsene og forstå hva som trengs for å motta dem, blir du mer fleksibel. Med en god forståelse for hva kundene foretrekker kan du lettere kontakte kundene på riktig måte – via e-post, SMS eller kanskje en melding i en elektronisk postkasse. Det er lurt å gjøre det enkelt for kunden å velge et alternativ som passer.

5. Gjør det enkelt å endre leveringen

Det å gi kundene mulighet til å påvirke leveringen etter utsjekking er en del av en velfungerende logistikk og hjelper deg med å forbedre kunderelasjonene. Du kan løse dette ved f.eks. å ha andre som pakketerer, eller gi mulighet til å endre hentestedet fra et som ligger nært kundens bolig, til et som ligger nært kundens arbeidsplass.

6. Lag smarte returløsninger

Det at man som selskap er i stand til å håndtere returer på en smidig måte, bidrar til å skape en god kjøpsopplevelse. Kunder kan ha liten tålmodighet når de må levere tilbake varer. Du kan gjøre dette enkelt for kunden ved å tilby god tilgang til steder for avlevering og tydelige instruksjoner om hvordan returen skjer og håndteres. Hvis du kan svare på når en returnert vare blir tilbakebetalt, øker du kundenes følelse av sikkerhet og reduserer faktorer som hindrer kjøp.

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

.