Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
2021-03-24 08:00

PostNord følger koronasituasjonen nøye og iverksetter tiltak løpende

Norge opplever nå en rekordhøy smitte og de strengeste tiltakene så langt. I denne tiden har vi i PostNord AS en viktig oppgave i å ivareta samfunnsviktige funksjoner. Vi følger koronasituasjonen nøye, og gjør alt for å opprettholde normal drift. 

Til deg som sitter i hjemmekarantene

Dersom du selv sitter i karantene, vil vi be deg om å holde avstand til våre sjåfører, og holde deg hjemme fremfor å hente pakke hos et utleveringssted. Dette for å unngå smittefare.

Til deg som venter på hjemlevering

Venter du en hjemlevering, vil denne leveres utenfor dørstokken din. Når sjåføren vår tar kontakt med deg per telefon eller SMS oppfordrer vi deg til å informere han/henne om din hjemmekarantene, da det skaper trygghet og forutsigbarhet for våre ansatte. Gi også gjerne beskjed om hvor vi kan plassere pakkene dine trygt.

Vi ber deg om å holde god avstand til sjåføren og ikke hente inn pakkene før sjåføren er på minst 1 meters avstand. Du behøver heller ikke signere for leveringen, det gjør vår sjåfør for deg.

Til deg som har fått pakke til utleveringssted

Dersom du har en pakke som skal hentes på et utleveringssted og sitter i karantene, har vi flere løsninger som sørger for at du får pakken din og samtidig kan holde deg hjemme.

  1. Du kan gi en annen person fullmakt til å hente pakken din for deg. Dette gjør du ved å velge "Gi hentefullmakt" når du er inne på pakkesendingen din i myPostNord.
  2. Du kan utsette hentefristen, slik at pakken ikke returneres etter de ordinære 7 dagene. Dette gjør du ved å velge "Utsett hentefrist" når du er inne på pakkesendingen din i myPostNord.
  3. Du kan få pakken levert på døren. Dette gjør du ved å velge "Bestill hjemlevering" når du er inne på pakkesendingen din i myPostNord.

Takk for at du tar ansvar og bidrar til å minske utbredelsen av covid-19!

Pakker leveres utenfor døren

For å redusere smittefare for både kunder og sjåfører vil vi ikke bære pakker over dørstokken din og inn i hjemmet. Vi ber om forståelse for redusert servicegrad i denne perioden.

Sjåfører og butikkmedarbeidere signerer selv på håndterminalen ved utlevering

For å redusere fare for smitte både for våre kunder og sjåfører via våre håndterminaler/pda, innfører vi nå inntil videre at sjåfører taster inn mottakers navn i blokkbokstaver ved levering, i stedet for at kunde må signere selv.

Eneste unntak er medisiner som skal leveres hjem. Der må vi fortsatt ha signatur og legitimasjon.

Dette gjelder også butikkmedarbdeidere i butikknettverket vårt.

Vi leverer også pakker hjem, og det er mulig å endre pakker fra utleveringssted til hjemlevering via myPostNord, dersom du foretrekker dette.

Retur av pakker

Ønsker du å returnere en pakke du har fått levert hjem eller som du har hentet på et av våre utleveringssteder, har du følgende alternativer.

1. Returner pakke som veier under 35 kg

Om pakken din veier mindre enn 35 kg kan den leveres inn til et av våre pakkeleveringssteder. Pakken må være ferdig pakket og merket med returetikett når du leverer den. 

Returetiketten (1) fulgte enten med i pakken da du fikk den, (2) avsender har sendt deg informasjon om hvor du kan få tak i den, slik at du kan printe den ut hjemme, eller (3) du kan kjøpe retur selv på myPostNord, skrive ut etiketten og feste den på pakken. 

Hvilke pakkeleveringssteder som er nærmest deg finner du her.

2. Returner pakke som veier over 35 kg

Om varen du skal returnere veier mer enn 35 kg, kan du ta kontakt med vår kundeservice for å returnere. Da vil vi sende en sjåfør som henter varen hjemme hos deg. Ta kontakt med kundeservice for å bestille retur.

Slik går driften

Store deler av driften går som normalt, men vi opplever rekordhøye tall på hjemlevering. Samtidig tilpasser vi denne tjenesten for å sikre en trygg og hensiktsmessig leveranse.

Situasjonen begrenser muligheten til å drifte normalt. Omfanget av driftsforstyrrelser er i rask endring. Vi tilstreber oss å holde virksomheten i gang så langt som mulig, men forsinkelser og avvik vil forekomme.

Status for eksport og import

Det er flere og flere positive tilbakemeldinger med hensyn til leveransesituasjon for de fleste land i Europa, og driften ved PostNords utenlandsavdelinger går som normalt.

Vi ser at flere og flere land har en forsiktig tilnærming mot et mer åpent samfunn, men det er likevel fortsatt utfordringer og en del land med store «backlog»-utfordringer.

Det må derfor påregnes noe forsinkelser i leveringstid i en del land i Europa. Leveransesituasjonen kan endre seg raskt, og det er derfor fortsatt veldig viktig at avsender er i god dialog med sine mottakere (spesielt B2B-leveringer til bedrifter/lager).

Se løpende status, samt ekstraordinært pristillegg fot utlandssendinger her

Slik vil dette påvirke deg som kunde

For deg som kunde vil dette bety at eventuelle forpliktelser for forsinkede leveringer og leveringer utenfor angitt tidsvindu vil bortfalle. Det vil også bety at vi ikke kan ventes å overholde avtalte tidsvinduer, og det vil påvirke vår generelle kvalitet og oppstå forsinkelser.

Hvor hardt denne situasjonen rammer driften vår er foreløpig uvisst, og vi vil etterstrebe å følge ordinære planer så langt det er mulig. Vi vil også gi løpende oppdateringer på situasjonen og hvilke tiltak vi iverksetter for å håndtere perioden vi går inn i.

Retningslinjer for ansatte i PostNord

Det er vår holdning at vi skal gjøre mest mulig for å unngå smitte for våre ansatte. Det er derfor innført tydelige retningslinjer for hvordan vi skal håndtere risiko for smitte i selskapet. Vi forholder oss til de anbefalinger Folkehelseinstituttet og Statens helsetilsyn kommer med, og følger situasjonen nøye.

Hensikten med våre tiltak er:

  • Redusere smittefare
  • Sikre beredskap og iverksette effektive tiltak ved eventuell smitte
  • Risikovurdering ved økt alvorlighetsgrad - forberede tiltak for raskt å kunne iverksette større grep.

Hva ansatte gjør for å minske smitte:

  • Hjemmekontor for ansatte som ikke er direkte knyttet til driften/terminalarbeid
  • Ansatte vaske hender ofte 
  • På terminal holder alle ansatte avstand – 2 meter
  • Minsker kontakten mellom kolleger ved å jobbe i kohorter 
  • Ansatte med symptomer holder seg hjemme

Les flere relaterte nyhetssaker

Filtrer resultatene

Navn (stigende)

Sjåfører på veien igjennom koronakrisen: — De fortjener skryt i en tid hvor hele verden stod på vent

Les videre$Les videre

Østlandets lockdown: - Venter en økning i netthandelen

Hele Østlandsområdet er rammet av nedstengelsen - likevel er det svært få av PostNords utleveringssteder som stenges.

Les mer$Les mer

Avdelingssjef i Bergen: — Vi har blitt enda mer endringsvillige på kort varsel

Les videre$Les videre

Fortsett å vise hensyn til hverandre gjennom den travle førjulstiden

Det har vært et merkelig halvår for de fleste, det er umulig å vite hvordan de neste månedene vil utvikle seg. Hvordan kommer Korona-pandemien til å påvirke årets Black Friday og julehandel? Vi tok en tur ned til Pick-up Point Grünerløkka for å snakke med teamleder Tatjana Harder Erdal om hvordan den siste tiden har vært og hva hun tror om tiden fremover.

Les vidare$Les vidare

Hjemlevering til himmels og dobling av gods i nord

- Det har vært en formidabel oppgang for hjemleveringstjenesten vår, og sjåførene har reist rundt til kunder i alle utkanter av området her. Vi har også levert flere tusen kartonger med antibac, smittevernsdrakter og engangshansker til våre 3 nordligste fylker, forteller driftsleder i Stokmarknes, Christian Klaussen.

Les videre$Les videre

Høyer opplever en enorm vekst i netthandelen

I over 15 år har Høyer vært et motemekka for kvalitetsbevisste og moteinteresserte nordmenn. I forhold til mars i fjor har Høyer opplevd en 200% vekst i netthandelen på sine hjemmesider.

Les videre$Les videre

Ingen signatur ved henting av pakker i butikk

Vi gjeninnfører tiltaket på alle våre utleveringssteder om at kunder ikke skal signere ved utlevering av pakker. Dette for å unngå unødvendig nærkontakt.

Nå slipper du å signere selv$Nå slipper du å signere selv

Koronakrisen fører til netthandelsboom og hjemleveringsrekorder

I en måned nå har hjemlevering økt med nesten 150%. PostNord økte sin hjemlevering med over 50% i 2019, men nå er veksten rekordhøy.

Les videre$Les videre

Koronakrisen har gjort oss mer sammensveiset og flinkere til å spille på hverandres styrker

COVID-19 har snudd hverdagen på hodet for oss alle, også for små og store avdelinger i PostNord. I Mo i Rana har de også fått merke effektene av denne perioden, både på godt og vondt.

Les videre$Les videre

Koronakrisen: — Kundesenteret har hatt en hektisk og lærerik periode

Under koronakrisen har flere bedrifter over hele landet permittert sine ansatte, mens mange firmaer også har gått konkurs. På PostNords kundesenter har situasjonen vært en helt annen.

Les videre$Les videre

Ny midlertidig hjemleveringstjeneste

Vi opplever kraftig vekst i hjemlevering og tilpasser midlertidig vår løsning for å redusere smitterisiko.

Les videre$Les videre

PostNord innfører et midlertidig tillegg på 5% fra 1. april 2020

PostNord innfører et midleridig tillegg på alle produkter og tjenester på 5% fra 1. april som følge av merkostnader knyttet til dagens markedssituasjon.

Les videre$Les videre

Driftsmeldinger

Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.

Se også:

Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge

Se driftsmeldinger