Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å sikre at nettstedet vårt fungerer ordentlig, for å samle statistikk og for markedsføring. Du aksepterer bruk av informasjonskapsler (cookies) ved å lukke boksen, eller klikke videre til nettsiden. Om informasjonskapsler

Sjåførene på Alfaset lærer norsk

Sjåførene på Alfaset lærer norsk

Hver tirsdag fra 23. februar til 21. juni samles de fremmedspråklige sjåførene for lokaldistribusjon på Alfaset for å lære norsk. Totalt er det 25 kursdeltakere, fordelt på tre klasser. Målet er at sjåførene skal kunne kommunisere bedre med kundene våre, senke terskelen for kommunikasjon på telefon og utøve bedre service for våre kunder.

- Bakgrunnen for norskkurset er økningen i fremmedspråklige sjåfører, og at det blir stadig færre norsktalende sjåfører på markedet. Da vi fikk en henvendelse fra NEO kompetansesenter om kostnadsfrie kurs i norsk basiskompetanse for våre sjåfører, var vi derfor raske med å søke om å få holde dette hos oss, sier Transportsjef for lokaltransport, Christian Riisnæs.

Viktig kompetanse

I undervisningsrommet begynner Opplæringssjef i PostNord, Svein Boye Hansen, med å ønske sjåførene velkommen til kurset, på engelsk. Han forteller om viktigheten av kompetansen sjåførene får på kurset, og at dette har stor betydning både for PostNord og for våre kunder. Før han gir ordet til norsklæreren understreker han at kursdeltakerne må huske å øve på norsken når de er på jobb, slik at han i stedet kan snakke med dem på norsk når kurset er over i juni.

Basiskompetanse

Under kurset lærer sjåførene norsk for bruk i jobb, slik at de behersker sine daglige oppgaver. Kurset gir deltakerne en basiskompetanse som innebærer å kunne uttrykke seg muntlig og skriftlig, forstå skriftlig informasjon, og gi kunnskaper om data og hverdagsmatematikk. Metodikken som benyttes går ut på å være så nær arbeidsoppgaver og livet på jobben som mulig.

God mottakelse

- Vi ønsker å ta sjåførene våre på alvor, forteller Christian Riisnæs. Her har vi mulighet til å hjelpe med integrering både privat og i arbeidslivet. Mottakelsen blant sjåførene har vært veldig god og kursene ble fylt opp raskt. Målet er at sjåførene skal kunne kommunisere bedre med kundene våre, senke terskelen for kommunikasjon på telefon og utøve bedre service for våre kunder. Om dette blir en suksess i Oslo, vil man se på muligheten for å gjøre det samme i andre byer, sier Christian Riisnæs.