Nordmenn har allerede kjøpt julegaver for 3,5 milliarder NOK

Julehandel på nett

Julehandelen har alt kommet godt i gang. Allerede før Black Friday har nordmenn kjøpt julegaver for over 3,5 milliarder NOK, og til sammen har de nordiske forbrukerne hittil handlet julegaver for 9 milliarder NOK. Netthandelen har også fått et oppsving og fortsetter å ta en stadig større del av den totale julehandelen.

Hittil har nordmenn netthandlet julegaver til en verdi av nesten 1 milliard NOK ifølge den årlige undersøkelsen der PostNord tar temperaturen på julehandelen.

– Netthandelen får stadig større betydning for den totale julehandelen, per nå er 30 % av årets allerede innkjøpte julegaver kjøpt på nett. Videre sier norske forbrukere at de totalt kommer til å handle for over 4 milliarder på nett – og det blir spennende å se hvor stor effekt Black Friday og Cyber Monday får på den norske julehandelen i år. Spesielt Black Friday kan være en kaotisk shoppingdag i butikkene, og mange foretrekker å gjøre sine julegavekupp på nett denne dagen, sier Kristin Anfindsen, netthandelsekspert hos PostNord.

- Julehandelen på nettet pågår for fullt. 16 prosent av forbrukerne i Norden har allerede netthandlet julegaver i år til en sammenlagt verdi av drøyt 3,8 milliarder NOK. Nordmenn har vært de mest proaktive, der 21 prosent allerede har rukket å handle gaver på nettet. I Finland er tallet 18 prosent, i Sverige 15 prosent og i Danmark 13 prosent, sier Kristin Anfindsen.

Den kommende helgen ventes årets julehandel å ta ytterligere fart, fremfor alt på nettet, på grunn av Black Friday og Cyber Monday. Disse dagene markerer den offisielle starten på julehandelen, og mange butikker senker prisene sine kraftig i løpet av disse dagene.

Julehandelen på nettet ser i år ut til å bli større enn noensinne. Undersøkelsen viser at nordiske forbrukere kommer til å handle julegaver på internett i år til en verdi av 18,4 milliarder NOK.

Frem til 21. november hadde en av tre av innbyggerne i Norden allerede handlet julegaver. Hvor langt man har kommet med julegaveinnkjøpene varierer en smule mellom landene. Nesten halvparten av nordmenn har for eksempel allerede handlet julegaver, mens bare drøyt hver femte danske har påbegynt julegaveinnkjøpene.

Klær, bøker og hjemelektronikk er blant de produktene som flest forbrukere i Norden har julehandlet på nettet hittil i år.

Om undersøkelsen

Temperaturmålingen av julehandelen i Norden 2016 ble gjennomført i perioden 16. til 21. november 2016 med et riksrepresentativt utvalg av befolkningen i aldrene 18–79 i respektive nordiske land. Undersøkelsen ble gjennomført ved hjelp av TNS SIFOs nettpanel.

Til sammen deltok 2000 personer i Sverige, 2191 personer i Danmark, 1999 personer i Norge og 2101 personer i Finland.

Fakta om PostNord AS:

PostNord Norge består av de tidligere selskapene Tollpost Globe AS, Eek Transport AS, Mereco AS, Byrknes Transport AS og Harlem Transport AS. De siste årene har vi utviklet våre tjenester og vi er nå en totalleverandør innen pakke, ekpress, stykkgods, parti og termo. PostNord AS har ca 30 avdelinger.

Samlet omsatte PostNord AS og øvrige datterselskaper i Norge for ca 4,5 mrd NOK i 2013. Det er ca 1400 ansatte i Norge og 800 sjåfører.

PostNord tilbyr et bredt spekter av logistikkløsninger, og har som målsetning å øke konkurransekraften for nordiske bedrifter og deres kunder. Våre ambisjoner strekker seg mye lenger enn til å være best på for eksempel ruteplan og e-tjenester. Vi vil også være den mest pålitelige, tilgjengelige, samarbeidsorienterte og miljøvennlige aktøren.