Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren

På denne hjemmesiden brukes det informasjonskapsler (“cookies”). Noen informasjonskapsler er nødvendige for at nettstedet skal fungere som det skal. Andre informasjonskapsler brukes for å optimalisere din brukeropplevelse og for at vi og våre samarbeidspartnere skal kunne tilby deg relevant markedsføring. Ved å trykke på “jeg samtykker” godkjenner du vår bruk av informasjonskapsler og behandling av dine personopplysninger i henhold til vår personvernpolicy. I personvernpolicyen kan du også lese mer om hvordan du kan slette eller blokkere informasjonskapsler samt trekke tilbake ditt samtykke.

netthandel i norden sammendrag 2018

På vei inn i en høyintelligent tidsalder

En ny teknologi er i ferd med å endre spillereglene for menneskelig samvær generelt og for detaljhandelen spesielt. Rene nettbutikker ligger generelt langt fremme i et teknologisk skifte som utnytter smarte datamaskiner og såkalt kunstig intelligens (AI) for å øke kundenytten.

AI beskrives ofte som maskinbasert intelligens, og som brukes innen handelen bl.a. i form av algoritmer som skreddersyr anbefalinger, persontilpasser hjemmesider og optimaliserer bedriftens innkjøp.

På en hjemmeside hjelper en automatisert kundetjeneste (i form av chatbots og assistenter) kundene med å få svar på spørsmål umiddelbart, noe som kan øke konverteringen. Automatiserte lagre er et annet bruksområde, og når det gjelder levering, eksperimenteres det bl.a. med selvkjørende biler og droner.

Forbrukerne får på sin side hjelp til å ta beslutninger og forenkle hverdagen ved hjelp av en rekke forskjellige AI-verktøy.

Når nordiske forbrukere angir på hvilke bruksområder de vil føle seg trygge på å bruke en AI-enhet, svarer 3 av 10 helse, tett fulgt av trening og boligsikkerhet. Apper og digitale assistenter i mobilen brukes hyppig allerede i dag på området helse (f.eks. for å kontrollere blodtrykk og holde orden på inntak av medisiner), trening (for å optimalisere kosthold og fysisk aktivitet) og boligsikkerhet (ved å regulere låseanordninger, alarmer og belysning).

På vei inn i en høyintelligent tidsalder

Tar maskinene over?

Maskiner som blir så intelligente at de slutter å tjene menneskene og isteden overtar kontrollen, er ofte det aller vanligste temaet innen dystopisk science fiction.

Parallellt med den raske utviklingen innen kunstig intelligens som hjelpemiddel innen handelen er det verdt å merke seg at mange forbrukere føler en viss uro over AIs inntreden i stadig flere av hverdagens gjøremål.

3 av 10 nordiske forbrukere føler uro med tanke på hvordan AI kan påvirke tilværelsen fremover, og mønsteret er konsekvent i alle aldersgrupper. Dette innebærer ikke minst at netthandelsaktørene må være tydelige på hva de gjør, håndtere kundedata på en tilfredsstillende måte og ha respekt for kundenes integritet.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

Tjenester for netthandlere
Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Send pakker på opptil 20 kg til kunder i Norden og Europa.

Pakke
MyPack Home

MyPack Home

Send pakker direkte hjem til mottakere i Norden.

Pakke
MyPack Home Small

MyPack Home Small

Send mindre pakker med en verdi på opptil 450 kroner med levering direkte i kundens postkasse.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.