Netthandel i Norden 2017
Norden - en digitalisert region: Slik ser nettkjøpsatferden ut i Norden i 2017.

Unikt tilpassede kjøpsopplevelser blir stadig viktigere
Raskere, mer personlig og smartere. Det er nøkkelordene for de nettbutikkene som vil lykkes med produkttilbudet sitt og den komplette kjøpsopplevelsen i de nordiske markedene.

Netthandel for 213,6 milliarder kroner
De nordiske forbrukerne mener at de har netthandlet for til sammen 213,6 milliarder kroner i løpet av 2016. Nordmenn handlet mest i Norden per person; 1691 kroner per måned.

En fjerdedel av netthandelen foregår over landegrensene
Netthandelen blir stadig mer global. Lavere priser og større utvalg ved kjøp fra andre land er attraktivt for mange nordiske forbrukere. En drøy tredel av de nordiske nettkundene handler fra utlandet hver måned.

Mobilen forandrer forbrukernes handlemønstre
Mobiltelefonen har på kort tid forandret forbrukernes atferd, både innen netthandel og fysisk handel. Mobilen er ikke bare en innkjøpskanal, men også en kilde til informasjon.

Multikanalhandelen vokser
Multikanalhandelen, der nettbutikker og fysiske butikker samspiller, vokser seg stadig sterkere. Utviklingen går så raskt at vi snart kommer til å slutte å bruke begrepene nettbutikk og fysisk butikk, men heller fjerne alle prefikser og bare snakker om butikk.

Valgmuligheten veier tyngst
Når det gjelder de forskjellige nordiske markedene, finnes det noen tydelige forskjeller som krever at nettbutikker og logistikkaktører tilpasser seg lokale forventninger. I gjennomsnitt mener 4 av 5 nettkunder i Norden at det er viktig å få velge leveringsmåte når man handler i en nettbutikk.

Kundene etterspør fri retur
Hver 10. nordiske nettkunde returnerer minst én vare per måned. For alle land er det en tendens til at det er de unge forbrukerne som returnerer mest, trolig fordi de handler mye motevarer og returnerer klær og sko som viser seg ikke å være av riktig størrelse eller modell.

Nettbutikkpionerer som går sin egen vei
Med 18 års erfaring fra nettsalg har Royal Designs adm. dir. Hans Bengtsson lært en del. Det som begynte med en direktesatsning mot det amerikanske markedet har i dag blitt en multikanalvirksomhet med mål å bli størst i Norden, så i Europa.

Norge i fokus: Det mest kjøpesterke markedet i Norden
Norge er et kjøpesterkt marked med stor interesse for netthandel, og med en stor andel utenlandshandel. 2/3 av nordmennene handlet på nett i en gjennomsnittsmåned i 2016, og av disse handlet 4 av 10 utenfor landets grenser.

Sverige i fokus: En moden netthandelsnasjon
Sverige har kommet langt når det gjelder modenhet som netthandelsnasjon. Ambisiøse og konkurransebevisste butikker, en teknisk nysgjerrig og dyktig befolkning med vilje til å bruke betalingskort på nett og en solid infrastruktur har bidratt til en kraftig voksende netthandel i det siste tiåret.

Danmark i fokus: Hvert 4. kjøp på internett gjøres med mobiltelefon
I likhet med Sverige er Danmark en moden nettkjøpsnasjon. Hver måned handler to av tre dansker på nett, og de forbruker da for i snitt 1 587 kroner. Bare nordmennene forbruker for mer per hode.

Finland i fokus: Utenlandske nettbutikker er mest interessant
Selv om Finland har lignende nettdekning som i resten av Norden, ligger de et stykke etter de andre landene med tanke på netthandel. Hver måned handler annenhver forbruker mellom 18 og 79 år på nettet, tall som er de klart laveste i Norden.

Last ned Netthandel i Norden 2017
Last ned rapporten og les deg opp på alle de ferskeste netthandelstrendene i Norden.