Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
NETTHANDEL I NORDEN 2017

Multikanalhandelen vokser

Multikanalhandelen, der nettbutikker og fysiske butikker samspiller, vokser seg stadig sterkere. Utviklingen går så raskt at vi snart kommer til å slutte å bruke begrepene nettbutikk og fysisk butikk, men heller fjerne alle prefikser og bare snakker om butikk.

Nettrooming og showrooming (se faktarute nedenfor) har seilt opp som to av de mest interessante forbrukeratferdene i dag. Nesten halvparten av de nordiske nettforbrukerne oppgir at de benytter seg av nettrooming. Atferden er mest utbredt i Sverige og minst i Danmark.

Showrooming er ikke like vanlig, rundt hver tidende person i Norden oppgir at de benytter den. Mange fysiske butikker er bekymret for at forbrukerne tester produkter i butikk for så å handle på internett, men tallene viser at omvendt atferd er mer vanlig. For de fysiske butikkene handler det heller om å ha opplærte, modige og engasjerte ansatte som kan fange opp de vanligvis målbevisste nettroomingforbrukerne for å få til mersalg. Hvis man i tillegg har egen butikk på nett, øker sannsynligheten for at man beholder forbrukerne helt til slutten av kjøpeprosessen.

Hva betyr nettrooming?

Nettrooming betyr at forbrukeren søker informasjon om et produkt på internett for så å kjøpe det i en fysisk butikk.

De 3 varekategoriene som kjøpes mest på denne måten er:

  1. Hjemmeelektronikk
  2. Klær og sko
  3. Sport/fritid

Hva betyr showrooming?

Showrooming betyr at forbrukeren prøver eller ser på et produkt i en fysisk butikk for så å kjøpe det på internett.

De 3 varekategoriene som kjøpes mest på denne måten er:

  1. Klær og sko
  2. Hjemmeelektronikk
  3. Medieprodukter
Last ned Netthandel i Norden 2017 Last ned Netthandel i Norden 2017

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2017.

Last ned Netthandel i Norden 2017
.