Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
NETTHANDEL I NORDEN HALVÅRSRAPPORT 2017

Hver 10. forbruker returnerer varer

1 av 10 nordiske nettkunder returnerer hver måned minst én vare som de har bestilt. De fleste forbrukerne som har returnert varer den siste måneden, har sendt tilbake en eller to varer.

Det er interessant at man i Finland returnerer mest i Norden, til tross for at man her handler mest fra utlandet. Dette skyldes trolig at man dels kjøper mye motevarer, dels at håndteringen av returer er smidig fordi den kan gjøres i pakkeautomater (vanlig i Finland).

Hver 10. forbruker returnerer varer
Hvor mange varer som du har kjøpt på nettet de siste 30 dagene, har du sendt i retur? (Andel som svarte at de har returnert minst én vare.) Grunnlag: Har kjøpt varer på nettet de siste 30 dagene.

Fri retur har i mange bransjer blitt en hygienefaktor, akkurat som fri frakt. Et stort flertall av innbyggerne i Norden mener at det er viktig å kunne returnere varer uten ekstra kostnader. En betydelig høyere andel kvinner enn menn mener at det er svært viktig med fri retur. Også her er det trolig kvinners høyere forbruk av motevarer som spiller en stor rolle.

85 prosent av de nordiske nettkundene mener at det er Ganske viktig eller Svært viktig at det er fri retur på varer som er kjøpt på nettet.
Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017 Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2017.

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2017
.