Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
Netthandel i Norden 2019
sammendrag 2018: kunstig intelligens endrer spillereglene for detaljhandel

Netthandel i Norden

I takt med at netthandelsbransjen modner, er vi mange som begynner å regne netthandel som et innlysende førstevalg: Det er enkelt å sammenligne priser, og det er praktisk med forskjellige leveringsalternativer og sikre betalingssystemer. Hele verdens produktutvalg er bare noen klikk unna i telefonen.

Mange fremhever rask levering som en avgjørende suksessfaktor, og en del selskaper har begynt med levering samme dag. Men for meg som mottaker er det viktigere å ha kontroll på leveringen – å kunne velge når og hvor jeg får pakken – enn at den er rask.

Samtidig er variasjonen påfallende stor mellom de forskjellige nordiske landene – hjemlevering er førstevalget for størstedelen av alle dansker som handler på nettet, mens svenskene heller velger å hente pakkene på et utleveringssted. De samme forskjellene ser vi når det gjelder valg av ulike betalingsløsninger på den andre siden av grensen.

Selv om Norden på mange måter er ett marked, er forbrukernes atferd alt annet enn lik. Nordmenn, som er vant til tollhindre i Europa, er f.eks. mer tilbøyelige til å handle fra Nord-Amerika enn sine nordiske naboer. Finnene handler mest fra Sverige, svenskene fra Tyskland og danskene fra Storbritannia.

En netthandelsaktør som ønsker å nå et marked i nabolandene, gjør derfor klokt i å studere hvordan de potensielle kundenes atferd varierer og utvikler seg. Denne rapporten gir deg innsikt i en rekke forskjellige aspekter ved netthandelen i Norden.

Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018 Last ned Netthandel i Norden Sammendrag 2018

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter.

Last ned Netthandel i Norden
les utvalgte artikler fra rapporten

Nordiske netthandelstrender

Netthandel for 215,6 milliarder NOK

PostNord har kartlagt den nordiske netthandelen i et drøyt tiår. Dette har vært et tiår der nettbutikkene har gått fra knappe kundegrunnlag til å bli en naturlig del av nordiske forbrukeres hverdag. Forbruket øker i et forrykende tempo, og i 2018 anslo nordiske forbrukere at de handlet på nettet for 215,6 milliarder NOK totalt.

Hele verdens produktutvalg er nå tilgjengelig for nordiske forbrukere

Den globaliserte netthandelen vinner terreng takket være unike produkter, prispress på generiske varer, sterke markedsplasser som Wish og Amazon samt et velfungerende logistikknettverk for levering og retur. I 2018 handlet i snitt 3 av 10 nordiske forbrukere fra utlandet per måned til en anslått verdi av 34,3 milliarder NOK.

Mobile first - en forvandling

I takt med at mobile enheter er blitt mer handelsvennlige, og med at bedriftene har mobiltilpasset hjemmesidene sine, er forbrukernes kjøpevaner i stadig større grad sentrert rundt mobilen. Forbrukerne har i prinsippet alltid telefonen for hånden, og dette paradigmeskiftet skaper derfor enorme muligheter for netthandelsaktørene.

Leveringen sentral for kjøpsopplevelsen

Forbrukerne etterspør tydelighet, valgfrihet og presisjon i leveringen. Kundene ønsker å sitte i forsetet og uttrykker med all kraft at leveringen, og dermed logistikkaktørens oppdrag, er sentralt for kjøpsopplevelsen.

På vei inn i en høyintelligent tidsalder

En ny teknologi er i ferd med å endre spillereglene for menneskelig samvær generelt og for detaljhandelen spesielt. Rene nettbutikker ligger generelt langt fremme i et teknologisk skifte som utnytter smarte datamaskiner og såkalt kunstig intelligens (AI) for å øke kundenytten.

Kunder som sender mange varer i retur, står for en større andel av salget

Litt mer enn hver 10. nordiske netthandelskunde foretar minst én retur i måneden. Returenes verdi for nettbutikkene har lenge vært omdiskutert, i og med at returer øker de logistiske kostnadene gjennom transport og lagerhåndtering. Studier viser imidlertid at returvilkårene har en direkte innvirkning på valget av nettbutikk.

Stort potensial for digitale assistenter

AI-baserte digitale assistenter og smarthøyttalere vil utgjøre et potensielt nav i vår fremtidige digitale hverdag. Assistentene hjelper med å søke etter og bearbeide informasjon og utføre dagligdagse oppgaver – alt fra å informere om været, svare på faktaspørsmål og hente frem veibeskrivelser til å slukke lamper og sette på bakgrunnsmusikk.

Automatiske bestillinger gjør jobben for forbrukeren

Kjøpsreisen drives i stadig større grad av bekvemmelighet. I de nærmeste årene forventes det at AI-funksjoner som sparer tid og energi for forbrukerne, vil komme i et bredt utvalg.

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

Tjenester for netthandlere

Relaterte tjenester

Pakke
MyPack Collect

MyPack Collect

Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.

Pakke
MyPack Home

MyPack Home

Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.

Netthandel

FlexChange

FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.
.