Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
Tips og råd / Netthandel

8 tips til deg som skal starte nettbutikk

Skal du starte eller driver du allerede en nettbutikk? Her er noen gode råd til deg.

1. Bestem deg for hva du vil selge

En god forretningside og en god forretningsplan er helt essensielt for å lykkes i dagens harde konkurranse. Du må vite hva du skal tilby og hvorfor. Det kan godt hende du vil endre kurs etterhvert, men du må ha en plan å starte med. De som er tydelige på hva de skal være har større sjanse for å lykkes.

2. Brett opp ermene

Det er moro å lykkes, og sjansene er der. Men veldig få har lykkes uten mye jobb. Vær innstilt på å jobbe mye i starten. Du må finne gode systemer som hjelper deg i det morsomme og krevende landskapet du skal inn i. Gode systemer kan gjøre det enklere for deg. Men du må være innstilt på at å starte med noe nytt er krevende.

3. Velg en god publiseringsløsning

Hvilken publiseringsløsning skal du velge? Et godt tips er å følge strømmen på akkurat dette feltet. Det er en god grunn til at løsninger blir populære. Løsningen WooCommerce brukes av nær halvparten av alle nettbutikker verden over. WooCommerce gir deg også tilgang til WordPress, verdens mest populære publiseringssystem for nettsider. Med disse to løsningene har du både en god nettbutikkløning, pluss muligheten til å lage for eksempel spennende forsider og bloggartikler.

Les mer om løsningen som tilbys i Woocommerce.

Den største nettbutikkleverandører i Norge heter Mystore. Denne løsningen gir deg virkelig muligheter til å lykkes med nettbutikken din, siden løsningen gir små og mellomstore nettbutikker Norges beste fraktavtale.

Les mer om løsningene som tilbys i Mystore.

4. Design, design, design

Noe av det viktigste du gjør er å sørge for god design. Kundene er nå veldig godt vante og lite tålmodige. Brukeropplevelsen bør være sømløs. Her kan det lønne seg og få hjelp av en ekspert på brukeropplevelse (UX). Du må også teste og ha muligheten til å endre til løsninger som det viser seg passer nettopp dine kunder best.

5. Velg egnet løsning for frakt

Leveringen av varene betyr mye for kundens opplevelse av butikken din. Så husk at du ikke er ferdig selv om produktet har forlatt varelageret ditt. Varene du selger må komme vel fram til kunden. Her har du mange muligheter å velge mellom som sikrer at kunden opplever at hele handelen går sømløst. Vi har samlet våre pakkeleveringstjenester her, slik at du kan se om dette kan være noe for deg.

6. Velg riktig betalingsløsning

Kunden forventer fleksible betalingsløsninger. Det er også viktig å sikre at du faktisk får betalt for varene dine. Sett deg godt inn i hvilke muligheter du har. Sjekk for eksempel om tjenesten vår Cash On Delivery kan passe for nettbutikken din.

7. Få folk til butikken din

Markedsføring er noe av det mest nyttige du gjør når en ny butikk skal opp og stå. Du må oppsøke kundene der de er. Og det er på Google. Sørg for å bli synlig i Google-søk gjennom å bruke de ordene og frasene som kundene dine bruker når de søker på Google. Dette kalles søkemotoroptimalisering, SEO.

Du kan også betale for å bli synlig i Google med Google Ads gjennom det som kalles søkeordsmarkedsføring eller SEM.

Sosiale medier er også en fantastisk måte å komme i kontakt med kundene på. Det er e-post, også. Husk personvernforordningen (GDPR) når du tar kontakt med kunder.

8. Kundeservice er rimelig markedsføring

Det er mye enklere å beholde kunder enn å få nye. God kundeservice er alfa og omega for å lykkes i alt som har med salg å gjøre. Vis kundene at de betyr mye for deg.

Kombiløsningen PostNord CheckOut

Med PostNord Checkout er det enkelt og rimelig å komme i gang med netthandel. PostNord Checkout er en kasseløsning som inkluderer både betaling og frakt. Det gjør startfasen for din nettbutikk mye mindre komplisert.

PostNord Checkout er integrert mot de ledende betalingsleverandørene på markedet, slik at du får en kostnadseffektiv betalingsløsning som er forhandlet frem for deg. Denne består av Visa, Mastercard, Vipps, faktura og delbetaling.

PostNord Checkout er direkte integrert mot våre fraktsystemer. Dermed får du alltid oppdaterte transportprodukter og tilleggstjenester, og du kan bestille transport og henting direkte fra din nettbutikk.

Ta i bruk PostNord Checkout

Virker PostNord Checkout som en løsning som passer for deg? Da er det bare å sette i gang! Opprett fraktavtale for din netthandelsplattform og start implementeringen (den tar kun noen minutter!).

Finn ut mer om PostNord Checkout

Les mer om våre netthandelstjenester

  • MyPack Collect

    Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.

    Mer om MyPack Collect

    Send MyPack Collect nå
  • MyPack Home

    Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.

    Mer om MyPack Home

     

    Send MyPack Home nå
  • MyPack Home Small

    Send pakker på opptil 2 kg med lav verdi som leveres til mottakerens postkasse eller dørmatte.

    Mer om MyPack Home Small
  • Cash On Delivery

    Med Cash On Delivery gir du kunden din mulighet til å utsette betaling for varen til den blir levert.

    Mer om Cash On Delivery
  • FlexChange

    FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.

    Mer om FlexChange
  • PostNord Return Drop Off

    Vi gjør det enkelt og trygt for kundene dine å sende varer i retur.

    Mer om PostNord Return Drop Off
  • Digitalt banner

    Digitalt banner er en gratis reklametjeneste for deg som vil utnytte kontaktpunktene du allerede har. Utform banner med eget visuelt uttrykk og budskap for merkevarebygging og mersalg.

    Mer om Digital Banner

    Last opp ditt digitale banner her

Få markedets beste fraktavtale

Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!

Få fraktavtale nå