Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Godt forberedt, til nok en høysesong

Forberedelsene inn mot årets høysesong startet tidlig i høst, som bærer preg av færre partier og mange pakker. Med betydelige investeringer de siste årene for netthandel spesielt, er PostNord Norge godt rustet for årets høysesong og fremtidens vekstmarked innen pakker.  

PostNord er som alltid tidlig ute med forberedelsene inn mot perioden som er den mest hektiske i året – også omtalt høysesong. Vi er nå inne i en spennende uke, rett før Black Friday. Lokalt er det jobbet møysommelig for at alt skal flyte best mulig under førjulstiden, og frem til siste leveringsdag.

Det er investert betydelig i Norge de siste årene gjennom terminaler spesielt, som også har vært en nødvendig omstilling av organisasjonen for å imøtekomme netthandel og pakker spesielt. Det er historisk at virksomheten på litt i overkant av ett år har åpnet hele tre store terminaler i ny drakt og form, henholdsvis i Drammen, Bergen og Kristiansand. I 2021 og deler av 2022, la PostNord også om produksjonsmodellen for Østlandet, som sikrer en raskere og bedre vareflyt også mellom terminalene. Det er jobbet mye med metodikken for produksjon av pakker de siste tre årene. Langhus fikk også betydelig økt sorteringskapasitet gjennom investeringer i 2021, og er et av de største logistikk-terminalene i Norden.

Etter en ny normalsituasjon etter pandemien med energikrise og inflasjon, har vi blitt godt vant til å måtte forholde oss til ulike scenarioer for volumutvikling. Dette følges tett for tilpasset kapasitet gjennom hele verdikjeden.

PostNord ruller stadig ut flere pakkeautomater, med over 2800 utplasserte pakkeautomater under og etter pandemien, fordelt på 1100 lokasjoner i Norge. I slutten av august nådde PostNord Norge en stor milepæl, hvor én million pakker hadde blitt levert gjennom pakkeautomatene i Norge. Satsingen på pakkeautomatene vil også fortsette i årene fremover, i Norge og i Norden. Dette i samspill både med butikker, strategiske knutepunkter og folks hverdag.  

PostNord har ikke bare vært en transportør, men et tidsvitne som aktivt har deltatt i Norges utvikling i løpet av de siste 97 årene. Med en rik historie bak seg og en spennende fremtid foran seg, er PostNord fortsatt en ledende og viktig del av Norge, men også Nordens transport- og logistikkindustri.

Her er noen av våre tiltak i forbindelse med høysesong: 

  • Mer enn 1600 utleveringssteder i butikk – over hele landet. Det har aldri vært enklere å hente pakke med PostNord. Du kan også sende pakker med oss, kjøp frakt enkelt via vår app.
  • For å være sikker på at julegavene når frem til familie, venner og kunder må de sendes innen 15. desember
  • En generell oppfordring til alle forbrukere, nå før jul er å bruke hele butikkens åpningstid, når man henter pakker – og ikke minst hente så raskt man kan
  • PostNord har utplassert over 2800 pakkeautomater – fordelt på 1100 lokasjoner over hele landet, der folk ferdes og bor.
    Økt kapasitet, på terminaler og i distribusjon.
  • Vi oppfordrer alle til å laste ned og bruke vår app for informasjon om sine pakker, her kan også kundeservice enkelt kontaktes via chat og ved behov
  • 7-dagers hentefrist gjelder frem til 18. desember. Fra 18. desember tom. 2. januar vil hentefristen bli utvidet til 14 dager, da mange er bortreist i denne perioden.
  • I perioden fra innlevering 23. desember til og med fredag 5. januar gjelder blant et eget opplegg for distribusjon.
  • Foruten å oppfordre til å bruke app, også som et godt verktøy for å skjerme seg mot svindelforsøk, velger vi under denne høysesongsperioden å stoppe all vår annonsering på sosiale medier. Dette fordi det generelt sett har vært en betydelig økning av svindelforsøk via disse kanalene, også ved at svindlere forsøker utgi seg for å være leverandører av pakker og tilbud

Her kan du som bedriftskunde finne mer informasjon om gjennomføring av jule- og nyttårstrafikken