Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Veiens helter - svært krevende forhold for fremføring

Flere av oss kan noen gang ta seg selv i å klage på kulde, nedbør og vind på vei til eller fra jobben. Buss- og togavganger blir innstilt, veiene blir krevende å måke, fortauene blir til smale stier med tung snø eller samlesteder for vann eller slaps. Vinteren er ikke alltid den beste årstiden, og det gjelder også for sjåførene.

— På et halvt år har vi hatt flere krevende perioder på grunn av været. Noen så kraftige at de får egne navn. Dette fører til stengte veier på noen steder og krevende kjøreforhold andre steder. Som logistikkselskap er dette en del av hverdagen vår. Kjøreruter endres, forsendelser blir forsinket, vogntog må erstattes, og flere varebiler må ut i trafikken på kort varsel. Samtidig øker antallet spørsmål fra kunder og de som skal motta pakker. For ulike hendelser som påvirker vår kvalitet er vi raske til å informere og oppdatere våre kunder via driftsmeldinger, så godt det lar seg gjøre i krevende situasjoner, uttaler leder for kvalitet, Trond Tokle.

— Alle som jobber som sjåfører har sikkerhet, som det viktigste på sin huskeliste. Sekundært å få godset frem. I PostNord er vi og skal være kompromissløse når det gjelder sikkerhet. Våre sjåførers sikkerhet, andre sjåførers sikkerhet og sikkerheten til dem som er ute på veien, er det viktigste. Vi skal ikke ta sjanser eller utsette noen for risiko, avslutter assisterende direktør for HR, Bjørn Tore Aarsvold.

Samtidig er sjåførene og kjørekontorene erfarne og dyktige til å finne nye løsninger. Mulige veivalg blir undersøkt og ruter endret. Strekninger som er utsatte kan bli erstattet med lengre, men tryggere veier. Et fremkomstmiddel blir byttet til et annet. Det modigste våre sjåfører gjør, er å ta gode, trygge valg når været er på sitt verste. Det fortjener de honnør for fra oss andre, som enkelte ganger kan ta oss i å klage på været.

Les driftsmeldinger som påvirker vår distribusjon og produksjon her.