Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
Tips og råd / Netthandel

Valgfrihet ved levering kan øke konverteringene i nettbutikken

For de fleste kundene haster det ikke så mye å få varene levert at det er verdt å betale ekstra for rask levering. En dag forskjell spiller vanligvis ingen, eller bare en liten rolle.

Derimot vil mange forbrukere allerede ved kjøpet gjerne angi en bestemt leveringstid og levering på et bestemt sted og på en bestemt måte som passer inn i deres rutiner.

Forbrukerne ønsker valgfrihet. Det skal være enkelt å velge, og det skal finnes flere alternativer å velge mellom. Vi hjelper deg med å gjøre det enklere for kundene med løsninger som gir flere valgmuligheter ved kjøp og levering.

Her er 5 råd som bidrar til valgfrihet i leveringen for dine kunder:

  1. La kunden velge leveringssted
  2. Gi mulighet til utlevering i egen butikk
  3. Gi flere ulike leveringsmuligheter
  4. Pakke og sende varer på en måte som fungerer for både deg og kunden din
  5. Informere kunden med varslinger og sporingsinformasjon

La kunden velge leveringssted

Kundene ønsker at leveringen skal passe inn i hverdagen. Og kravene de har, varierer ut fra hva de kjøper, når de kjøper, og hva varen betyr for dem. Det å kunne velge et passende leveringssted hver gang man handler, er en viktig parameter. Nærmest betyr ikke alltid best. Friheten til å kunne velge mellom levering på jobben, hjem eller til et utleveringssted er viktigere.

Gi mulighet til utlevering i butikk

Har du både nettbutikk og fysisk butikk, passer tjenesten Collect In-store for deg. La kundene velge om de vil hente varer kjøpt på nettet i din butikk og ikke på et annet utleveringssted. Med vår retail-app kan du bli ditt eget utleveringssted for kundene. Det gir mer trafikk i din fysiske butikk og mer frihet for kunden, som kan velge mellom flere steder enn standardalternativene for henting.

Gi flere ulike leveringsmuligheter

Etterspørselen etter fleksibel hjemlevering øker i de nordiske landene. I myPostNord kan mottakeren bestille hjemlevering, velge dag og tid og oppdatere tidspunktet for en bestilt hjemlevering. Hvis mottakeren ikke er hjemme, kan man velge at noen andre skal varsles, f.eks. en slektning eller en nabo.

Sikrere og mer fleksibel utlevering med digital identifisering

Digital identifisering er et sikkert alternativ til den fysiske legitimasjonen. For mottakeren innebærer det flere og mer fleksible muligheter for å hente pakken, og det gjør det også enklere å hente for andre. Digital ID er en tilleggstjeneste for MyPack Collect og gjelder for mottakere i Sverige.

Større valgfrihet og levering innenfor døren med digitale låser

Snart kan mottakere av varer kjøpt på nettet velge å få varene levert innenfor døren. Denne nye leveringsmåten er utviklet av PostNord og ASSA ABLOY. Sammen med nettbutikkene Jollyroom, Apotea og Komplett kjører vi i vår og sommer et pilotprosjekt der utvalgte husholdninger tester leveringsalternativet. Leveringsalternativet vil finnes i Delivery Checkout og FlexChange.

Plukke og pakke

Når en ordre er kommet inn, skal varene plukkes fra lageret og pakkes i egnet emballasje. TA-leverandørene er ofte de som fronter sluttkundene med varslinger. Du må derfor sikre funksjonaliteten gjennom hele ordrehåndteringen og at TA-løsningen er tilpasset din virksomhet.

  • Nettbutikker bruker mye tid på å pakke og sende varer – da er det viktig å ha smidige løsninger for hele flyten (fra ordre- og pakkeinformasjon til gjennomtenkt lagerbeholdning og effektive pakkerutiner).
  • Utarbeid en bærekraftig strategi for emballasje, standardesker, personlige meldinger m.m. I dag er f.eks. selve emballasjen en uutnyttet kommunikasjonskanal.
  • Sikre at lagersaldoen stemmer med informasjonen som gis kunden, samt en enhetlig strategi for håndtering av saker der informasjonen er feil, f.eks. at en vare ikke finnes på lager.
  • Lag prognoser over salg og volum og koble til lager/personale som kan håndtere topper og bunner.

Sende

Som netthandelsaktør er det ikke alltid like lett å forstå seg på forskjellige tjenester, frakttermer og prosesser forbundet med varedistribusjon. Du må sikre at den tjenesten du bestemmer deg for, leverer den kvaliteten som kundene krever, samt har det servicenivået som kundene forventer. Identifiser hvilke behov for fraktløsninger du har, avhengig av type produkt, hvor kundene befinner seg, og hvilke preferanser de har.

  • En god fraktløsning oppfyller mottakerens behov, enten det dreier seg om å kunne hente varen på et utleveringssted raskt og enkelt, eller å få den levert på jobben eller hjem.
  • Høy leveringspresisjon og -kvalitet er to viktige faktorer for f.eks. å ha mulighet til å gi kontinuerlig informasjon om hvor en pakke befinner seg, og når den er fremme.

Vi har distribusjonsløsninger som oppfyller dine behov, enten du vil sende i Norge eller til utlandet.

  • Lette varer sendes best med våre postkassetjenester, f.eks. med MyPack Home Small.
  • Tyngre varer transporteres raskt og trygt med våre pakketjenester, f.eks. MyPack Collect.

Med PostNord får kunden varen levert helt hjem eller kan hente den når det passer på et utleveringssted i nærområdet. Vi har selvfølgelig smidige løsninger for eventuelle returer.

Kunden informeres og varsles via myPostNord

myPostNord er en tydelig og lettforståelig tjeneste som brukes for å søke etter en forsendelse. Tjenesten fungerer også som en fjernkontroll for pakkeleveringen – kunden kan nemlig ikke bare styre hvor varen skal leveres, men også håndtere tilleggstjenester og returer.

Få hjelp til å komme i gang

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

Kontakt oss

Les mer om våre netthandelstjenester

  • MyPack Collect

    Med MyPack Collect kan du sende pakker for levering til utleveringssteder i hele Norden. Vi henter hos deg og leverer til utleveringsstedet.

    Mer om MyPack Collect

    Send MyPack Collect nå
  • MyPack Home

    Med MyPack Home kan du sende pakker som hentes hos deg og leveres direkte til kundens fortauskant.

    Mer om MyPack Home

    Send MyPack Home nå
  • MyPack Home Small

    Send pakker på opptil 2 kg med lav verdi som leveres til mottakerens postkasse eller dørmatte.

    Mer om MyPack Home Small
  • Cash On Delivery

    Med Cash On Delivery gir du kunden din mulighet til å utsette betaling for varen til den blir levert.

    Mer om Cash On Delivery
  • Collect In-store

    Med Collect In-store får kundene muligheten til å hente varen i din butikk, uten at det krever store investeringer fra deg.

    Mer om Collect In-store
  • FlexChange

    FlexChange hjelper kundene med å velge hvordan og når pakken skal leveres. Det er smidig for deg og enkelt for kunden.

    Mer om FlexChange
  • PostNord Return Drop Off

    Vi gjør det enkelt og trygt for kundene dine å sende varer i retur.

    Mer om PostNord Return Drop Off
  • PostNord Return Pickup

    Med PostNord Return Pickup gir du kundene dine mulighet til å bestille henting av returvarer på opptil 35 kg.

    Mer om PostNord Return Pickup
  • PostNord Checkout

    PostNord Checkout er en kasseløsning som inkluderer både betaling og frakt. Den gir deg en kostnadseffektiv modell for å drive din nettbutikk.

    Mer om PostNord Checkout

Få markedets beste fraktavtale

Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!

Få fraktavtale nå