Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

E-handelen brer seg over Europa

Den europeiske e-handelen er i stadig vekst, og forbrukerne har utviklet modnere handlevaner. Dette kommer til syne gjennom at flere og flere europeere handler på nett, at kjøpesummene øker, og at handelen på tvers av landegrenser øker raskt.

Siden 2014 har PostNord foretatt undersøkelser av det europeiske e-handelsmarkedet, ved navn E-handel i Europa. Mer enn 11.000 forbrukere fra 12 ulike land er spurt . I disse landene kjøpte forbrukerne varer for nesten 180 milliarder euro i 2014, hvilket er en økning på 10 milliarder kroner fra året før.

- Årets europeiske e-handelsrapport viser både likheter og forskjeller mellom landene. Det å forstå ditt lokale e-handelsmarked er en viktig suksessfaktor, sier Håkan Ericsson, konsernsjef i PostNord.

De nordiske landene, sammen med Storbritannia og Tyskland, anses for å ha det mest modne e-handelsmarkedet i Europa. Dette skyldes at over 90 prosent av befolkningen har tilgang til internett i disse markedene, og at 9 av 10 forbrukere har handlet på nett. Lengst ned på lista ligger Italia, hvor kun 59 prosent av befolkningen har internettilgang, og rundt halvparten av forbrukerne har handlet på nett.

E-handel kjenner ingen grenser

- Vi er ikke lenger redde for å kjøpe varer fra andre land, sier PostNords e-handelsekspert, Arne Andersson. Tidligere vendte forbrukerne seg mest mot sitt eget land, men etter hvert som globaliseringen øker, blir også landegrensene mindre betydningsfulle. I dag føles det, for mange, like naturlig å handle på nett som i en fysisk butikk. I tillegg åpner internett opp for et marked med større valgmuligheter, og muligheter til å oppdage nye produkter.

For å lykkes med e-handel er det viktig å kjenne sitt lokale marked godt, og undersøke både kunder og konkurrenter. Ifølge Andersson er nøkkelen å ha en lokal tilnærming og jobbe med de rette menneskene.

5 tips til hvordan å lykkes med europeisk eksport:

  1. Lover og regler. Gjør deg kjent med lokale lover og regler hva gjelder langdistansesalg, markedsføring og håndtering av personlige opplysninger.
  2. Tilpassing av nettsiden. Undersøk og sammenlikne din nettside med konkurrentenes nettsider. Engasjer profesjonelle oversettere som bor i de aktuelle landene når nettsiden skal oversettes til andre språk.
  3. Betalingsløsninger. Forsikre deg om at du tilbyr betalingsløsninger som foretrekkes av forbrukerne i det aktuelle landet.
  4. Leveranse og retur. Finn logistikkleverandører som kan operere i så mange land som mulig, og sørg for å tilby en enkel måte å returnere varer på.
  5. Lokale tilpasninger. Undersøk lokal preferanser og tilpass nettsiden din deretter. Sørg for at kundeservice snakker forbrukernes språk og at de kan kontaktes på et lokalt telefonnummer.