Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
2021-08-30 11:04

Tiltak mot høysesong – uke 48 blir travlest

Regionsdirektør for Oslo, Kristian Lund har iverksatt flere tiltak før årets høysesong og gir en statusrapport.  

 

Høysesongen nærmer seg, og bak kulissene jobbes det systematisk for at julehandelen, Black Friday og Black Week skal gå så knirkefritt som overhodet mulig. 

— Det estimerte toppdøgnet ser ut til å bli onsdag i uke 48. Estimerte tall viser ca. 250 000 kolli i region Oslo. Maksimal kapasitet i region Oslo estimerer vi til å være 290 000 kolli. Kapasiteten er det ingenting å utsette på, hvor utfordringen blir å holde seg til oppsatt plan, sier Kristian.

 

PostNords direktør for produksjonsutvikling, Pål Eier ser tilbake på lærerik omlegningsprosess for PostNord. Nye metoder og produksjonsformer gir verdifull læring.

 

Ny produksjonsmodell bidrar til større kapasitet 

Kapasiteten har økt betraktelig på Langhus, og med en ny produksjonsmodell i Oslo er PostNord klare for førjulshandelen. Den nye produksjonsmodellen i Oslo er en følge av utvidelse av Langhus-terminalen på 10 000 m2, og et nytt sorteringssystem. Med den øker PostNord kapasiteten med 100 000 pakker per dag.

Kristian har allerede manet troppene sine, hvor man er klare for å levere igjennom hele julehandelen.

— Tidligere har vi driftet både B2B og B2C på Alfaset. Nå blir Alfaset en B2B-terminal, mens Langhus vil ta alt av B2C-volumer. Dette vil styrke oss ytterligere, samtidig som avdelingene våre får tilgang på godset tidligere og kan derfor planlegge sin drift bedre.

Årets høysesong blir noe annerledes enn tidligere, hvor man står ovenfor en global fraktkrise som kan føre til varemangel – i tillegg til at trolig flere vil handle fysisk i butikk sammenlignet med i fjor da samfunnet var stengt ned grunnet pandemi. 

—  I motsetning til i fjor, har folk muligheten til å gjennomføre julehandelen i butikker i år. Dette vil nok ha en effekt på B2C-volumene. I tillegg ser vi økte råvarepriser og forsinkelser i skipstrafikken. Dette skaper stor usikkerhet rundt hva B2B-kundene får av varer i år, og i hvilken tid de får varene. Men tross noe usikkerhet har vi totalt sett har vi et godt bilde av det vi skal gjennom - og vi gleder oss til høysesong, avslutter Kristian.