Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
5 tips for å økt kundetilfedshet
Tips og råd

5 tips for økt kundetilfredshet

God kundetilfredshet er en av de desidert viktigste faktorene for å lykkes som bedrift. Fornøyde kunder er lojale kunder, og lojale kunder er penger i kassa. Her er fem tips som øker kundetilfredsheten.

1. Forventningsstyring

Kundetilfredshet handler i all hovedsak om i hvilken grad forventningene til kjøpet blir innfridd. Dermed er det viktig å forventningsstyre kunden med hvordan du markedsfører og presenterer produktene/tjenestene dine.

Unngår du å gi kunden for store forventninger er sjansen større for at kunden blir positivt overrasket, og dermed sitter igjen med en god følelse.

2. Brukervennlighet

I følge netthandelsrapporten PostNord gjennomførte i 2019 handler 65 prosent av de spurte på nett hver måned, mens 53 prosent handler på nett via mobilen hver måned.

Det potensielle tapet ved å nærmest ekskludere mobilbrukerne og over 50 prosent av dine potensielle kunder kan være enormt.

Har du utdaterte nettsider eller latt være å optimalisere for mobil vil kundene fort finne veien til en av dine konkurrenter i stedet. Derfor er brukervennlighet ekstremt viktig.

3. Leveringsmetoder

Når vi handler på nett er leveringen av varene en stor del av den totale kjøpsopplevelsen. I netthandelsrapporten kommer det frem at mer enn 70 prosent ønsker muligheten til å velge hvordan varen skal leveres.

Det kan derfor være lurt å for eksempel gi kunden valget mellom å få pakken levert hjem eller levert til nærmeste utleveringssted, som er de to vanligste leveringsmetodene i Norge.

PostNords MyPack Collect og MyPack Home er et resultat av dette. Med disse tjenestene dekker du de aller fleste kunders behov og ønsker når det kommer til valgfrihet og type leveringsmetoder.

Ønsker du å gjøre det lille ekstra for kundene dine, og sørge for full valgfrihet, er løsningen FlexChange en sikker vinner. Her gir du kunden muligheten til å styre leveringen på egenhånd, via myPostNord.

4. Kundeservice

Det sies at det er fem ganger så dyrt å skaffe en ny kunde som å holde på en eksisterende. Hvis vi da legger til at kundeservice er den viktigste årsaken til at kunder avslutter et kundeforhold, sier det seg selv at du kan spare mye ved å investere i kundeservice.

I all hovedsak handler dette om at kunden skal føle seg ivaretatt gjennom hele prosessen, fra første møte med bedriften, gjennom evt. kontakt for spørsmål eller avklaringer, til produktet er levert og kunden er fornøyd.

5. Kontinuerlig måling av kundetilfredshet

Kanskje det aller viktigste punktet for å øke kundetilfredsheten, er å vite på hvilket nivå dagens kundetilfredshet ligger.

Ved å måle kundetilfredsheten kontinuerlig vil du til enhver tid ha kontroll på hva som må gjøres, hvilke tiltak som funker og hvilke som ikke funker.

Vi i PostNord tilbyr oss å utføre en kundetilfredshetsundersøkelse på vegne av deg som kunde, slik at du kan måle tilfredsheten blant dine kunder. Her kan vi undersøke både opplevelsen av deg som leverandør, oss som transportør, eller andre ting, som for eksempel handleopplevelsen i nettbutikken.

Ta kontakt med din kundekontakt, så ordner vi dette – helt gratis!