Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

PostNord på lag med Fretex

Når pakker ikke kommer frem til mottaker som planlagt, blir det påbegynt flere prosesser hos PostNord i jakten på å finne rettmessig eier.

I første omgang blir pakken inspisert utvendig etter informasjon som kan gi PostNord en ledetråd på hvem som er avsender, eventuelt mottaker. Dersom dette ikke eksisterer, blir pakken åpnet for videre leting etter informasjon da det av og til finnes fraktbrev eller øvrig sendingsinformasjon inne i pakken. Når dette ikke finnes så begynner en etterforskning med en del søk på Google for at PostNord forhåpentligvis kan finne ut av hvem avsender kan være.

Videre hvis vi ikke finner ut av hvem en mulig avsender kan være må vi anse pakken som umerket og den blir da registrert inn i vårt system og lagret i vårt hyllelager. Når vi har registrert inn en pakke hos oss så er vårt siste håp at denne pakken skal bli etterlyst av kundesenteret og på denne måten bli løst og kommet til rettmessige mottaker eller avsender.

Når dette ikke skjer så vil PostNord etter en lengre lagringstid overlevere pakken til Fretex. PostNord har alltid umerket gods liggende så lenge vi kan i håp om at rettmessig eier skal dukke opp. Det være seg avsender eller mottaker. Ofte kan vi ha pakker liggende i hyllene våre opptil et år før det blir sendt til Fretex.

Sendinger PostNord anser som spesielle eller for personlige til at de kan avleveres til Fretex blir destruert. Eksempler på dette kan f.eks være brukte pc-er, mobiler eller lignende, som kan inneholde personlig informasjon som ikke bør komme på avveie. Slike produkter blir destruert.

Detektivarbeid

PostNord har flere metoder på å spore opp de rettmessige eierne av pakker som kommer på avveie. I enkelte tilfeller er det vanskelig for oss å gjøre noe proaktivt selv. Hvis det er en vare «alle» selger, som f.eks klær, hvor vi må registrere inn pakken og vente på en etterlysning fra kundesenteret. I andre tilfeller er det lettere for oss å lykkes i jakten på eieren, hvor vi rett og slett må være litt detektiver.

Et eksempel på en leteaksjon der rettmessig eier ble funnet var da PostNord mottok ett bildekk uten noen informasjon, foruten en intern plukklapp fra avsender. På denne plukklappen var det ingen informasjon om avsender, men det sto et registreringsnummer på lappen. Basert på registreringsnummeret klarte PostNord å spore opp eieren, som hadde mottatt 3 av 4 sendinger. Det siste bildekket manglet.

Bærekraft

Tidligere var det en bransjestandard å destruere pakker og sendinger der man ikke klarte å spore opp avsender eller mottaker. Med årene har fokuset på gjenbruk, bærekraft og miljø økt – også for logistikkselskapene.

Avtalen med Fretex understøtter også PostNords bærekraftsmål i den form av at det er langt bedre for miljøet at umerkede pakker havner hos Fretex fremfor å bli kastet. Dette er en løsning vi vet også andre aktører i bransjen praktiserer. Vi syntes det er fint at innholdet kan få et nytt liv hos noen andre som har bruk for det!