Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Falske tekstmeldinger og e-poster

Dessverre sirkulerer det svindelforsøk via e-post og SMS der avsender utgir seg for å være PostNord. Det er også svindelannonser på ulike sosiale plattformer.  

Det er viktig å huske at PostNord ikke har noe med denne typen e-post eller SMS å gjøre. De sendes uten vår viten og det er dessverre utenfor vår kontroll å stoppe dem, selv om vi hele tiden jobber med å stenge ned nettsteder som ulovlig bruker merkevaren vår. Vi jobber kontinuerlig med å sikre oss mot svindelforsøk, hvor vi bla. ser på domeneregistreringer som ligner på PostNord og samarbeider med teleoperatører for å forhindre falske SMS.

Norge har et av de mest utviklede netthandelsmarkedene i Europa, noe som gjør det attraktivt for svindlere å operere her i landet. Som et resultat av dette må du som forbruker i dag være litt mistenksom. Den beste måten å beskytte deg mot svindlere på er å alltid være på vakt. Klikk aldri på lenker hvis du ikke er sikker på hvor de fører deg.

Å bruke appen vår er en trygg måte å holde styr på pakkene du har kjøpt på nettet. I den kan du se alle meldinger fra oss.

Netthandel skal være enkel og sikker, og i PostNord tar vi kundens sikkerhet på største alvor. Å beskytte personvernet og forhindre svindel er en konstant utfordring. Selv om vi ikke kan stoppe alle svindelforsøk, streber vi etter å styrke våre kunders evne til å oppdage dem selv. 

Tips til hvordan du unngår å bli svindlet

  • PostNord sender normalt aldri ut e-poster eller tekstmeldinger med lenker til ulike betalingssider. Den eneste gangen vi gjør dette er når du mottar en forsendelse fra utenfor EU som du kanskje må betale moms og noen ganger toll for. Da går lenkene enten til postnord.com eller postnord.no.
  • Ikke klikk på lenker hvis du ikke er sikker på hvor de fører. Slett i stedet meldingen direkte uten å følge noen lenke, og heller ikke åpne noen vedlagte vedlegg.
  • Ikke svar på svindel-e-posten eller tekstmeldingen. Hvis meldingen ser ut til å komme fra PostNord, men du ikke venter brev eller pakke, vær mistenksom og ring vårt kundesenter hvis du er usikker.
  • Tenk kritisk og bruk sunn fornuft. Ser logoen riktig ut? Inneholder teksten skrivefeil eller merkelige ord? Hvordan ser avsenderadressen i e-posten ut? Ofte kan du oppdage svindel ved å tenke og se på detaljene, ikke forhast deg.
  • Hvis noe virker for godt til å være sant, er det vanligvis det. Verken PostNord eller noe annet selskap ville gi bort datamaskiner eller telefoner, slik noen svindelannonser vil få deg til å tro. Gi aldri ut passord, bankkortnummer eller pålogging til din Bank ID til noen.
  • Hvis du mistenker at du har blitt svindlet, handle umiddelbart ved for eksempel å sperre bankkortet ditt, endre passord eller kontakte politiet.