Flest som handler varer fra utlandet
Finske netthandelskunder anslår at de kjøpte varer på nettet for 26,9 milliarder NOK i 2018. Finland er det nordiske netthandelsmarkedet som kanskje har det aller største vekstpotensialet det kommende året, i og med at man kan dra lærdom av mer modne markeder, noe som gir mulighet for innhentingseffekter.
I dag er det gjennomsnittlige kjøpsbeløpet per netthandelskunder i Finland det laveste i Norden. En barriere som har bidratt til den litt lavere netthandelsmodenheten, er at det har tatt tid for den eldre finske generasjonen å ta til seg netthandelstrenden.
Ved hjelp av en ny generasjon finner som har vokst opp med digital teknologi, kan kløften mellom Finland og resten av Norden imidlertid være i ferd med å bli borte.
Finner i alderen 18–29 år handler f.eks. på nettet med mobilen i større grad enn sine jevnaldrende i Norge og Danmark. Også de finske seniorene haler innpå andelsmessig, og i 2018 handlet nesten 1 av 4 finske netthandelskunder over 65 år med mobilen.
Typisk for Finland er også at landets forbrukere handler mer fra utenlandske nettsteder enn andre nordiske forbrukere. I 2018 handlet 2 av 5 finske forbrukere fra utenlandske nettsteder.
De 3 mest populære landene å handle på nettet fra er Kina og Tyskland etterfulgt av den historisk viktige handelspartneren Sverige. En faktor som får finnene til å handle fra utlandet, er at det i dag er et forholdsvis lite antall nasjonale pure players sammenlignet med flere av
nabolandene.
En oversikt over finnenes mest populære netthandelskjøp viser at mote kommer på en tydelig førsteplass. Knapt 1 av 4 finner handler moteartikler på nettet fra finske aktører, mens andelen som kjøpes fra aktører utenfor landets grenser er betraktelig større.