Netthandel for 215,6 milliarder NOK
PostNord har kartlagt den nordiske netthandelen i et drøyt tiår. Dette har vært et tiår der nettbutikkene har gått fra knappe kundegrunnlag til å bli en naturlig del av nordiske forbrukeres hverdag. Forbruket øker i et forrykende tempo, og i 2018 anslo nordiske forbrukere at de handlet på nettet for 215,6 milliarder NOK totalt.
Mye har endret seg siden 2008 da PostNord begynte å følge med på den nordiske netthandelen. For 10 år siden var prisen den viktigste årsaken til å handle på nettet. Faktorer knyttet til kostnader og konkurranse gjorde at nettbutikkene hadde mulighet til å holde prisene nede, og det gjorde at de fikk stadig flere forbrukere over terskelen til netthandel. I dag er det enkelhet og bekvemmelighet som i høy grad driver netthandelen. Forbrukerne kan handle akkurat når det passer dem, enten det er fra sofaen om kvelden eller på morgentoget på vei til jobb.
Mobilen har de siste årene forsterket bekvemmelighetsaspektet. I desember 2018 handlet 4 av 10 nordiske nettkunder med mobilen. For 10 år siden var teknologien umoden, og motstanden mot å bytte handelskanal var stor. Bare 1 av 5 nettkunder som ennå ikke hadde handlet med mobilen, kunne da tenke seg å gjøre det.
Utviklingen innen logistikk er en nøkkelfaktor når det gjelder den raske veksten innen netthandelen. Et tilbakeblikk viser at i 2008 forventet 6 av 10 forbrukere en leveringstid på 7 dager eller mer. I dag har aktørene mer effektive lagre, og logistikkaktørene jobber hardt for å oppnå stadig kortere leveringstider. I noen tilfeller er leveringstiden bare rundt en time,
og i de fleste tilfellene tar det bare et par dager å få varene levert.