Sterk utvikling for Zalando
De danske forbrukerne er mobile og globale. Når de i stadig større grad bruker utenlandske nettbutikker for å få oppfylt sine behov, banes det vei for at utenlandske markedsplasser kan ta mer av kaka.
Zalando har via sin plattform levert mote til danskene i løpet av året, og hver 4. danske netthandelskunde bruker den tyske markedsplassen, noe som er en dobbelt så høy andel som i 2014.
I løpet av kort tid har man også kunnet konstatere et helt nytt fenomen i Danmark, nemlig en bølge av lavprisprodukter produsert i Kina fra nettsteder som Wish og Alibaba.
Andelen nettkunder som har handlet fra amerikanske nettsteder, har imidlertid ikke endret seg på samme måte. Her bør man imidlertid merke seg at antallet dansker som handler fra f.eks. Amazon og eBay, trolig øker regnet i absolutte tall.
Til tross for at andelen netthandelskunder som handler på amerikanske nettsteder, står stille eller til og med går ned, har antallet dansker som handler på nettet generelt økt betydelig siden 2014, noe som innebærer flere forbrukere i absolutte tall.
Det er tydelig at en aktør som Amazon fremdeles ikke har et fast grep om det danske markedet, noe som eventuelt kan bli endret hvis selskapet satser på lokalt tilpasset logistikk, et dansk domene og en abonnementstjeneste som markedsføres mot danske målgrupper.