Hopp over navigering og søk

Nå er det høysesong for svindelforsøk

Svindlere bruker gjerne aktuelle hendelser i sine forsøk på å lure deg, og nå i høysesongen for netthandel advarer PostNord mot falske henvendelser på SMS og e-post.

Alle kjente merkevarer og offentlige institusjoner og butikker, står i fare for å bli misbrukt av svindlere. I høysesongene for netthandel, som under Black Week og julehandelen, er det spesielt høy risiko for å bli utsatt for svindelforsøk. 

Lars Bråten er assisterende direktør juridisk, compliance og sikkerhet i PostNord, og god på hvordan svindlerne jobber med å lure folk med falske hentemeldinger. Her gir han deg noen gode tips til hvordan du kan unngå å gå i fellene til svindlerne.

Lett å ta feil

Selv om det kan være små eller store forskjeller på e-posten eller SMS-en som kommer fra en svindler, er det mye som også ser helt ekte ut. Derfor må du alltid være på vakt når faresignalene dukker opp.

– I PostNord har vi sett flere eksempler på svindeleposter eller SMS-er som ligner veldig på de vi selv sender ut. Jeg har stor forståelse for at det er lett å gå på limpinnen, sier Bråten.

Men det er noen ting du kan sjekke for å forsikre deg om at det er en ekte henvendelse fra PostNord.

– De bruker logoen vår, farger og symboler som ligner på det vi selv bruker. Mitt første tips er derfor å sjekke at epostadressen leveringsinformasjonen kommer fra er noreply.no@postnord.no. Er avsenderadressen noe annet enn dette, er ikke e-posten fra oss, sier Bråten.

Han anbefaler alle å laste ned myPostNord-appen, der du fortløpende vil få all informasjon om pakkene du venter på, slik at du har alt du trenger å vite samlet på ett sted. 

 

ETTERLIGNER: Slik kan svindel-meldingene se ut.


Dette er sikkerhetsekspertenes tips og råd for å unngå svindel

Aller først, tre gode huskeregler:

  1. Trykk aldri på lenker dersom du ikke er 100 prosent trygg på avsender.
  2. Oppgi aldri sensitiv personinformasjon per SMS eller e-post.
  3. Betal aldri ekstra summer for å få utlevert pakker.

Mistenker du svindel? Still følgende kontrollspørsmål:

  • Venter jeg på en pakke akkurat nå?
  • Hvem er det som skal levere ut pakken min? Stemmer det med avsenderen av e-posten? Du vil vanligvis finne informasjon om hvem som frakter pakken din hos nettbutikken du bestilte fra.
  • Hva står det i lenken jeg blir bedt om å trykke på?
  • Er meldingen skrevet på godt norsk? Mange svindel-e-poster er oversatt til norsk via Google Translate eller tilsvarende oversettelsesprogrammer. Det gir ofte noen logiske brister og rare formuleringer.
  • Er det noen grunn til at jeg som mottaker skulle være skyldig penger? I de aller fleste nettbutikker betaler du for frakten samtidig med at du betaler for varen, med mindre frakt ikke er inkludert.
  • Hva skal avsender med informasjonen de spør om? Seriøse aktører vil aldri be deg oppgi passord til BankID eller annen sensitiv informasjon.

Er du fortsatt i tvil om meldingen er svindel? Da må du:

  • Ta kontakt med kundeservice, dersom det står at meldingen er fra oss. Vi kan raskt bekrefte om det stemmer.
  • Ta kontakt med nettbutikken du handlet fra, og sjekk om dette stemmer med deres opplysninger.

VÆR PÅ VAKT: Slik ser hentemeldingene fra PostNord ut.

Slik får du ekstra beskyttelse mot nettsvindel

  • Opprett to-trinns-bekreftelse på e-posten din.
  • Ha et unikt passord på BankID, og del det aldri med andre.
  • Opprett frivillig kredittsperre. Slik unngår du at andre tar opp lån eller handler på kreditt i ditt navn.
  • Opprett digital postkasse. Her mottar du blant annet post fra offentlige etater, samtidig som det er et sikkert sted å oppbevare verdidokumenter med sensitive opplysninger.


Har du blitt lurt?

– De kriminelle er profesjonelle bedragere, og eksperter på å lure folk. Blir du lurt, skal du ikke skamme deg over det – men det er viktig at du håndterer saken så raskt som mulig. Hvis du er blitt lurt og rammet har vi noen gode tips til deg, sier Bråten. 

Dette bør du gjøre om uhellet skjer:

  • Tar kontakt med banken din eller kortutsteder for å sperre kort.
  • Bytter passord til påloggingssider, dersom det er det som er på avveie.
  • Melder fra til politiet dersom du mistenker ID-tyveri eller at uvedkommende kan misbruke personnummeret ditt.
  • Melder fra til oss dersom svindelen involverer noen som utgir seg for å være PostNord, så kan vi følge med og eventuelt advare andre kunder.  

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss