Vilkår for privatkunder
Betaling
Bruker du kreditt- eller debetkort ved betaling, kan PostNord reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som du kan bruke tjenesten
Levering av tjenesten
Tjenesten, som omfatter forsendelse av pakker mellom privatpersoner, tilgjengeliggjøres for deg som kunde umiddelbart etter betaling.
Tilleggstjenester, som omfatter tjenestene «retur, endre utleveringssted, bestill hjemlevering, fullmakt) bestilles per sending og kan ansees som levert når pakken kan hentes eller har blitt levert til avsender.
Tjenestespesifikke størrelsesbegrensninger
Ved bestilling av frakt i kjøpsløsningen på my.postnord.no eller i appen PostNord Norge, er det forskjellige priser for pakkeforsendelse, basert på pakkens størrelse og vekt. Det er kundens ansvar å velge riktig størrelse- og vektintervall, heretter kalt pakkestørrelse.
Liten pakke
- Maks. mål: kan ikke overstige 60 cm i lengde, 40 cm i bredde og 20 cm i høyde
- Min. mål: kan ikke være mindre enn 10 cm i lengde, 10 cm i bredde og 3 cm i høyde
- Maks. vekt: opptil 5 kg
Stor pakke
- Maks. mål: kan ikke overstige 120 cm i lengde, 60 cm i bredde og 60 cm i høyde
- Min. mål: kan ikke være mindre enn 10 cm i lengde, 10 cm i bredde og 3 cm i høyde
- Maks. vekt: opptil 10, 20 eller 35 kg, basert på valgt vektintervall i bestillingsløsning
Lang pakke
- Maks. mål: kan ikke overstige 240 cm i lengden. Lengde + omkrets kan ikke overstige 360cm.
- Min. mål: kan ikke være mindre enn 10 cm i lengde, 10 cm i bredde og 3 cm i høyde
- Maks. vekt: opptil 10, 20 eller 35 kg, basert på valgt vektintervall i bestillingsløsning
Pakker som overstiger mål eller vekt for valgt pakkestørrelse, vil gjøres om til nærmeste pakkestørrelse som rommer pakkens faktiske mål og vekt. Differansen i pris mellom valgt pakkestørrelse og riktig pakkestørrelse, vil da bli krevd inn fra avsender, sammen med et tilleggsgebyr, i henhold til prisliste oppgitt på PostNord sine nettsider https://www.postnord.no/tjenester-privat/prisliste-privatkunder/
Innlevering
Pakken leveres inn til et postnord innleveringssted som oppgitt på Postnords nettsider; https://my.postnord.no/delivery-locations. Det er viktig at pakken tas imot og at pakken skannes av personalet. Det er ikke mulig å levere inn pakken til et innleveringssted tilhørende andre fraktleverandører enn PostNord. Avsender bærer risikoen for pakken og innholdet inntil den er overlevert og registrert innlevert hos en av våre servicepartnere. Vellykket henting er gjennomført når servicepartner har kvittert for opphenting. Sendingen vil få kontrollpunkt ved opphenting og dette vil fremkomme i sporingslogg. Dersom pakken blir levert til en annen fraktleverandør enn PostNord, vil det innkreves et tilleggsgebyr fra avsender.
Utlevering
Hvilke utleveringsalternativ som er tilgjengelig vil avhenge av geografi og valgt pakkestørrelse. Utlevering skjer enten til en PostNord utleveringssted, eller til en PostNord Pakkeautomat. Mottaker vil få varsel på SMS, i PostNord Appen, eller på e-post om at pakken kan hentes, når pakken er ankommet utleveringssted. Hentefristen er 7 dager etter at sendingen har ankommet hentestedet. Det er mulig for mottaker å utsette hentefristen 7 dager uten ekstra kostnad, og deretter ytterligere 7 dager mot betaling. PostNord vil forsøke å levere til valgt utleveringssted, men vil kunne endre utleveringssted i tilfeller hvor det valgte utleveringsstedet ikke er tilgjengelig. Appen PostNord Norge må benyttes av mottaker for å hente ut pakker fra pakkeautomat.
Innhold
Innholdet i pakken som sendes må være tillat å sende med PostNord. Det er avsender som er ansvarlig for at innholdet i pakken ikke bryter PostNord sine retningslinjer for varer som ikke kan sendes, som oppgitt på PostNord sine nettsider https://www.postnord.no/tjenester-privat/dette-kan-du-ikke-sende/. PostNord er ikke ansvarlig for innholdet i pakken.
Emballasje
Det er avsenders ansvar å sikre at sendingen er tilstrekkelig godt innpakket. Pakken må tåle fall på opptil 3 meter, og å få andre pakker over seg fra 3 meters høyde. Avsender har ikke krav på erstatning dersom det oppstår skade på en sending som ikke er tilstrekkelig emballert. Se mer om våre krav til innpakning på våre nettsider https://www.postnord.no/tips-og-rad/pakketips/. Dersom en vare blir levert inn uten emballasje, eller er formet som en ball, vil det bli krevd inn et tilleggsgebyr fra avsender.
Forsinkelse ved tjenesten
Ved forsinkelse med mer enn fire uker fra hentetidspunktet kan kjøpet heves og fraktbeløpet kreves tilbakebetalt. Dersom det foreligger en hindring for tjenesten eller en så stor ulempe eller kostnad som gjør at PostNord ikke kan oppfylle leveringsplikten anses det ikke som forsinkelse. Du kan likevel kreve å få levert tjenesten dersom hindringen bortfaller innen rimelig tid.
Setter du en tilleggsfrist for levering som PostNord ikke oppfyller eller PostNord nekter å levere tjenesten, kan du gå fra avtalen (heve) og eventuelt kreve erstatning.
Dersom en sending blir sendt til feil utleveringssted plikter PostNord kostnadsfritt å få sendingen levert til riktig sted.
Mangler ved tjenesten (skader/tap)
PostNord er ikke ansvarlig for skader som oppstår som konsekvens av det man må kunne forvente gjennom normal transporthåndtering, herunder, men ikke avgrenset til:
- Feil eller forsømmelse fra den skadelidtes side
- Sendingens beskaffenhet
- Mangelfull emballasje
- Forhold og følger som PostNord ikke kunne unngå eller avverge (force majeure).
Blir sendingen skadet eller borte, erstatter PostNord pakkens verdi med opptil 2.500 kr for registrerte sendinger med valgt pakkestørrelse «Liten pakke», og opptil 10.00 nok for registrerte sendinger med valgt pakkestørrelse «Stor pakke og «Lang pakke».
Det er avsender som må fremme krav om erstatning dersom forsendelsen har gått tapt eller det har forekommet skade på varen. Avsender må da dokumentere verdien på varen, at den var forsvarlig emballert og skaden på varen.
Erstatning utbetales ikke dersom dokumentasjon mangler eller er ufullstendig. I tilfeller hvor det mistenkes at påstått tap eller skade ikke er reell, kan PostNord avstå erstatningskravet. Ved mistanke om svindel eller øvrige straffbare forhold, vil PostNord anmelde forholdet til Politiet.
Krav om erstatning må fremsettes uten ugrunnet opphold, senest 7 virkedager etter forsendelsen ble hentet fra avsender.
Betaler du ikke for tjenesten kan PostNord heve avtalen og kreve betaling av forsinkelsesrenter. Sistnevnte gjelder også om du betaler for sent.
PostNords til enhver tid gjeldende vilkår for erstatning gjelder for tjenesten: http://www.postnord.no/motta/savnede-skadede-eller-forsinkede-forsendelser.
Uavhentede pakker
Pakker som ikke hentes av mottaker, vil returneres til avsender, og automatisk sendes til det innleveringssted hvor pakken ble levert av avsender. Dersom den returnerte pakken ikke hentes av avsender innen 7 dager, vil den bli oppbevart av PostNord i 3 måneder. Deretter vil den kunne bli destruert, solgt eller donert til veldedighet. Ved et evt. salg kan nettoutbyttet av salget kreves utbetalt av den som godtgjør å ha krav på beløpet. Et slikt krav foreldes ett år etter at salget har funnet sted. Det vil være PostNord sin vurdering av varens beskaffenhet som skiller mellom destruksjon, salg eller donasjon. Ved destruksjon eller donasjon står ikke PostNord ansvarlig for varens verdi, og har i så tilfelle rett til å avvise evt. krav.
Dersom avsender ønsker å få utlevert pakken mens den er under oppbevaring, vil avsender måtte betale for ny frakt av pakken.
Angrerett
Du har rett til å angre kjøpet av forsendelse av pakke mellom privatpersoner, og gå fra avtalen i henhold til angrerettloven. For å bruke din rett til å angre, må du følge bestemmelsene nedenfor.
Du har angrerett så snart du har kan bruke tjenesten, se om levering ovenfor, og du har mottatt angrerettskjema fra PostNord. Du vil motta skjema på den epostadressen du har oppgitt. Har du benyttet deg av tjenesten, vil angreretten bortfalle helt eller delvis avhengig av om hvor mye av tjenesten du har benyttet deg av.
Du må gi PostNord melding om bruk av angreretten innen 14 kalenderdager fra du har angrerett. Går fristen ut på en lørdag, helligdag eller høytidsdag, så forlenges fristen til nærmeste virkedag.
Angrefristen anses overholdt dersom melding om bruk av angreretten er sendt før utløpet av fristen. Du må selv bevise at angreretten er brukt, og meldingen om at angrerett brukes bør derfor skje skriftlig (ved e-post eller brev) til PostNord, se kontaktopplysninger ovenfor.
Mottar du ikke informasjon om angreretten og angrerettskjema, har du angrerett på 12 måneder i tillegg til fristen ovenfor. Får du allikevel informasjon og angrerettskjema i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen du mottok opplysningene.
Om du bruker angreretten vil du få tilbakebetalt kjøpesummen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra PostNord fikk melding om at du benytter angreretten.
Behandling av personopplysninger
For behandling av personopplysninger i forbindelse med tjenesten, se PostNords personvernerklæring; PostNords Personvernerklæring | PostNord.
Konfliktløsning
Klager må rettes til PostNord innen rimelig tid, hvor vi kan forsøke å løse saken mellom oss. Lykkes ikke dette, kan du ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling, se kontaktopplysninger til Forbrukertilsynet her: https://www.forbrukertilsynet.no/. Forbrukertilsynet eller på Europa-Kommisjonens klageportal (spesielt om du bor i et annen EØS-land): http://ec.europa.eu/odr