Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
Tips og råd / Netthandel

En god returpolicy gir lojalitet

For å skape en god kjøpsopplevelse er det viktig å ha gode returløsninger. Det er også en god anledning til å følge opp kundene, bygge kundelojalitet og gi dem en god opplevelse også etter at kjøpet er gjennomført.

Det er forskjellige grunner til at varer returneres. En kunde kan ha bestilt feil størrelse, feil farge eller kan rett og slett ha ombestemt seg. For å sikre en gjennomgående positiv kjøpsopplevelse bør returer håndteres smidig – både for kunden og for deg som netthandelsaktør. Dette øker sannsynligheten for at kundene får lyst til å handle hos deg igjen.

Kort oppsummert handler det om å gjøre følgende:

  1. Ha en tydelig returpolicy
  2. Gjør det enkelt å returnere
  3. Ta imot returer
  4. Tilbakebetal eller send ny vare
  5. Følg opp kundene

Sørg for at du har en tydelig returpolicy

Med en tydelig policy unngår du unødvendige misforståelser. Tydelighet inngir tillit, slik at kunden oppfatter det som problemfritt å handle hos deg. Overraskelser og usikkerhet kan forebygges med tydelig informasjon.

Gjør det enkelt å returnere

Ta imot returer

Det er dyrt å ta imot returer. Returen må kontrolleres og lagerføres, og pengene må tilbakebetales. For å sikre kundetilfredsheten bør returhåndteringen skje så raskt og effektivt som mulig. Bytting og reklamasjoner tar lang tid for forbrukeren, siden erstatningsvaren først sendes når returen er mottatt og kontrollert.

Tilbakebetale eller sende ny vare

Avhengig av om kunden vil bytte en vare eller returnere den ser prosessene forskjellige ut. Ved retur skal penger tilbakebetales og varen føres inn i lagersaldoen igjen. Hvis kunden i stedet vil bytte varen, genereres det en ny ordre som håndteres i den vanlige flyten.

For nettbutikker er det viktig å være åpne med kundene når det gjelder eventuelle tilbakebetalinger. Mange kunder ringer kundeservice og spør om når pengene deres kommer inn på konto.

Kundeoppfølging

Kundeoppfølging er en viktig del av markedsføringen og bør skje uansett om varen er returnert eller ikke. Etter en retur bør kunden varsles om at returen er mottatt, og få informasjon om en eventuell tilbakebetaling eller om når en ny vare sendes.

Kontinuerlig kundeoppfølging gjøres for å identifisere forbedringsområder i kjøpsopplevelsen. Tilbud kan rettes til kunder som har returnert en vare, og med våre tjenester kan kundene komme med tilbakemeldinger direkte.

Få hjelp til å komme i gang

Vil du vite mer om våre netthandelsløsninger og få hjelp til å komme i gang med netthandel?

Kontakt oss

Les mer om våre returtjenester

Få markedets beste fraktavtale

Nå kan vi tilby markedets beste fraktavtale til deg som liten eller mellomstor bedrift. Bli kunde på 1-2-3 og kom i gang med dine sendinger!

Få fraktavtale nå