Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
Netthandel i Norden Halvårsrapport 2019
høyt bærekraftfokus i de nordiske landene

Netthandel i Norden Halvårsrapport 2019

Det er store likheter mellom våre nordiske netthandelsmarkeder, men også en hel del klare forskjeller, noe som tydelig fremkommer i denne halvårsrapporten.

En ting som forbrukerne i Sverige, Danmark, Norge og Finland har felles, er at mange tenker på bærekraft når de handler. Mer enn 1/3 av de nordiske forbrukerne i vår undersøkelse har oppgitt at de alltid eller ofte foretar bærekraftbevisste valg når de handler på nettet.

For forbrukerne handler dette selvfølgelig mye om å kjøpe gode produkter med liten miljø- og klimapåvirkning. Men transportenes rolle i ligningen har også fått stadig mer fokus i debatten.

I alle 4 land ser vi dessuten at forbrukerne har et klart ønske om at størrelsen på emballasjen tilpasses produktenes mål på en bedre måte. Dette er spørsmål som vi i PostNord har kommet et godt stykke på vei i arbeidet med gjennom forskjellige initiativer, ikke minst i Sverige som er vårt største marked.

Når det gjelder forskjellene mellom landene, gir rapporten også interessant innsikt. Andelen som handler på nettet fra Kina, har sunket med noen prosentenheter i både Sverige, Danmark og Finland, men i Norge er den blitt større – så mange som 36% av alle nordmenn som handler fra utenlandske nettsteder, hadde kjøpt varer fra Kina den siste måneden da de fikk spørsmålet (sammenlignet med rundt 20% i Danmark og Sverige).

Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2019 Last ned Netthandel i Norden Halvårsrapport 2019

Få tilgang til hele rapporten

Last ned rapporten og få innsikt i netthandelstrender, forbrukerpreferanser og utsikter for 2020.

Last ned Netthandel i Norden

Utvikling innen netthandel

De nordiske forbrukerne oppgir at de handlet på nettet for NOK 103,3 milliarder i første halvår av 2019.

Levering og returer

I denne delen av rapporten ser vi på utviklingen og trender innen levering og returer.

Om forbrukeren

I denne delen av rapporten ser vi på forbrukerens handlevaner i inn- og utland.

Bærekraft

Bærekraft er på kort tid blitt et av de viktigste samfunnsspørsmålene for mange forbrukere og bedrifter. Dette viser seg ikke minst ved at forbrukerne i de nordiske landene er vært interesserte i å foreta bevisste valg når de handler på nettet.