Høyere interesse for levering i helgene enn i nabolandene
Den finske leveringsopplevelsen er i det store og det hele positiv, det er bare de danske forbrukerne som er mer fornøyde med leveringen enn finnene. Man ser en tydelig positiv alderstrend når det gjelder hvor fornøyde nordiske kunder er med leveringen.
Trenden viser at yngre forbrukere har høyere krav til leveringen, samtidig som de har en tendens til å være mindre fornøyde med leveringen enn eldre. Finnene følger denne trenden, og de eldste finske forbrukerne er mer enn 15 prosentenheter mer fornøyde enn de yngre.
Finnene utmerker seg også ved å mene at det er svært viktig at det er gratis retur på varer de har kjøpt på nettet. Dette skyldes at landet har en handelshistorie der netthandelsaktører ikke tillates å ta en avgift for returer.
Når det gjelder leveringstid, har finnene mer moderate krav enn resten av Norden. Finnenes omfattende handel fra utlandet har gjort at de har vent seg til lengre leveringstider, men dette har begynt å avta, og finnenes krav til leveringen vil trolig fortsette å øke.
Finnenes foretrukne leveringsmåter skiller seg også fra de andre nordiske forbrukernes på en rekke forskjellige områder. Finland er f.eks. det landet som viser høyest interesse for levering på lørdager og søndager.