Sterkere interesse for Alibaba enn i øvrige land
Handelen blir mer og mer grenseløs, og mange forbrukere lokkes til internasjonale markedsplasser på nettet. Fordelene med disse er at de kan tilby lavere priser og større utvalg fordi de fungerer som et slags kjøpesenter på nettet som tilbyr salg av produkter fra tredjeparter.
Finnene handler mer fra utenlandske nettsteder enn det nordiske gjennomsnittet, noe som kan være en av årsakene til den forholdsvis store interessen for markedsplasser.
Nest etter nordmenn viser finnene størst interesse for markedsplasser, og over halvparten oppgir at de en eller annen gang det siste året har handlet fra enten Wish, Amazon, Zalando, eBay, Etzy eller Alibaba.
I likhet med de andre nordiske landene er det Zalando som har den sterkeste posisjonen – 1 av 4 finske forbrukere oppgir å ha handlet derfra. På andre- og tredjeplass kommer eBay og Wish.
Noe som er verdt å merke seg, er at interessen for den kinesiske markedsplassen Alibaba er noe større i Finland enn i de andre nordiske landene.