Det pågår et digitalt skifte i Sverige
Svenske netthandelskunder anslår at de kjøpte varer på nettet for 86,9 milliarder NOK i 2018. Det gjør markedet til det største i Norden. At netthandel virkelig har slått igjennom i Sverige, bekreftes også av at hele 68 prosent av befolkningen kjøpte varer på nettet i en gjennomsnittsmåned i 2018.
I Sverige har den digitale utviklingen kommet så pass langt at i prinsippet hele veksten i utvalgsvarehandelen skjer på nettet, noe som kan sammenlignes med en vekstandel på omtrent en fjerdedel for tre år siden.
De viktigste drivkreftene bak svenskenes voksende netthandel er bekvemmelighet, utvalg og lavere priser. Svenske forbrukere er imidlertid også digitale når de handler i fysiske butikker. Hele 50 prosent av forbrukerne oppga at de først hadde gjort research på nettet og deretter kjøpt varen i en fysisk butikk.
De vanligste produktkategoriene som kjøpes i digital og fysisk symbiose, er hjemmeelektronikk og mote.
En avgjørende årsak til fremgangen innen netthandelen i Sverige er at omfanget av forbrukernes mobilbruk har vokst for hvert år. Mobilen er på rask vei til å bli en sentral brikke for hele kjøpsprosessen i Sverige.
Andelen svenske netthandelskunder som har gjort minst ett kjøp i måneden med mobilen, var på hele 54 prosent i 2018. Ny teknologi som kunstig intelligent og Internet of Things vil styrke mobiltelefonens rolle ytterligere, noe som gjør området sentralt for aktører som vil kunne møte kunden på kundens vilkår.
Svenske netthandelskunder søker også utenfor landets grenser i jakten på attraktive varer. Tyskland topper listen over landene som svenskene helst handler på nettet fra, noe som forklares av Zalandos' sterke stilling i Sverige.
Svenskene klikker hovedsakelig hjem motevarer og hjemmeelektronikk fra utlandet.