Vante netthandelskunder omfavner mobil shoppingatferd
Norske netthandelskunder oppgir at de kjøpte varer på nettet for 49,1 milliarder
NOK i 2018. Netthandel er utbredt i Norge, og i en gjennomsnittsmåned handlet 2 av 3 nordmenn i en nettbutikk.
Døgnåpning, stedsuavhengighet, priskonkurranse og stort utvalg driver nettsalget til nye høyder. Nordmenn er også vante til å handle fra utlandet, i gjennomsnitt handler hver 3. forbruker fra utlandet.
Norge har i flere år hatt en mva.-fri grense på NOK 350 for netthandel fra utlandet. Nå har imidlertid den norske regjeringen besluttet at denne grensen skal fjernes f.o.m. 1. januar 2020, og at det skal betales mva. for alle varer som bestilles fra utlandet. Det vil også bli ilagt en tollavgift for å dekke det administrative.
Det gjenstår å se om dette vil føre til en endring i nordmenns atferd når det gjelder netthandel – og eventuelt hvordan.
Mobilen har en fremtredende rolle når nordmenn shopper, både online og offline. 4 av 10 handler med mobilen hver måned, og like mange har foretatt såkalt nettrooming, dvs. gjort research på nettet, før de har gått til en fysisk butikk og handlet.
Også de fysiske butikkene spiller en stor rolle for nordmenns netthandel. Hver 3. forbruker har sett på en vare i en butikk før de kjøpte den på nettet, og 1 av 5 har tatt bilde av et produkt i en fysisk butikk for senere å kjøpe den på nettet.