Zalando er større enn Amazon
Svenske forbrukeres kjøpsatferd på nettet skiller seg fra atferden i andre digitalt modne netthandelsnasjoner når det gjelder kjøp fra markedsplasser. I USA står f.eks. Amazon for nærmere halvparten av netthandelsmarkedets salg, mens tilsvarende tall i Sverige ligger rundt noen få prosentenheter, noe som forklares av at den svenske etthandelen primært er organisert rundt selvstendige nettbutikker.
Når svenskene søker seg utenlands i jakten på større produktutvalg og lavere priser, er det imidlertid ofte utenlandske markedsplasser som lokker på grunn av den enorme størrelsen og tryggheten.
Drøyt halvparten av netthandelskundene i Sverige oppgir at de det siste halvåret har handlet fra enten Wish, Amazon, Zalando, eBay eller Alibaba. Den tyske motemarkedsplassen Zalando har den sterkeste stillingen i Sverige.
Drøyt hver 5. svenske netthandelskunde oppgir at de har handlet fra Zalando i løpet av året. På andreplass kommer lavprismarkedsplassen Wish, som drøyt 1 av 7 svenske netthandelskunder har handlet fra.
Amazon, som er en av de sterkeste aktørene sett ut fra et globalt perspektiv, har ikke den samme stillingen på det svenske markedet. Kun 9 prosent oppgir at dehar handlet på Amazon i løpet av året.