Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
Netthandelsbarometeret Netthandelsbarometeret

Netthandelsbarometeret

Covid-19 har gjort 2020 til et rekordår for norsk netthandel og vi har hoppet flere år frem i utviklingen. Denne første utgaven av PostNords Netthandelsbarometer viser at det er store endringer i handlemønsteret!

Netthandelsbarometeret inneholder varehandelsstatistikk, informasjon rundt økonomiske nøkkelindikatorer og interne nøkkeltall fra PostNord.

Forbrukeres netthandelsvaner er i konstant endring noe som også kommer frem i jevnlige spørreundersøkelser rundt temaer som leveringspreferanser og miljø:

  • 94% av nordmenn oppgir å ha handlet på nett i 2020, bare noen av de eldste nøler ennå litt.
  • Halvparten av dem mellom 15-29 år vil ha pakkene levert hjem.

I tillegg ser vi at 30% av kvinnene har allerede startet julegavekjøpene på nett, mens mennene venter.

Yngre er mer bekymret for miljøeffekten av netthandel enn eldre, men usikkerheten om klimaeffekten er stor i befolkningen.

Les mer i Netthandelsbarometeret for 3. kvartal 2020.

Flere har fått helt nye netthandlevaner

På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år. 

Netthandelen er i eksplosiv vekst

Med utvidelsen på Langhus betyr det at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk. 

Netthandelen opp 42 % i oktober

SSBs detaljhandelsindeks viser at verdien av netthandelen økt med 42 prosent fra oktober til oktober, mens verdien av all butikkhandel økte med 13,9 prosent siste 12 måneder.

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.