Netthandel i Norden
I takt med at netthandelsbransjen modner, er vi mange som begynner å regne netthandel som et innlysende førstevalg: Det er enkelt å sammenligne priser, og det er praktisk med forskjellige leveringsalternativer og sikre betalingssystemer. Hele verdens produktutvalg er bare noen klikk unna i telefonen.
Mange fremhever rask levering som en avgjørende suksessfaktor, og en del selskaper har begynt med levering samme dag. Men for meg som mottaker er det viktigere å ha kontroll på leveringen – å kunne velge når og hvor jeg får pakken – enn at den er rask.
Samtidig er variasjonen påfallende stor mellom de forskjellige nordiske landene – hjemlevering er førstevalget for størstedelen av alle dansker som handler på nettet, mens svenskene heller velger å hente pakkene på et utleveringssted. De samme forskjellene ser vi når det gjelder valg av ulike betalingsløsninger på den andre siden av grensen.
Selv om Norden på mange måter er ett marked, er forbrukernes atferd alt annet enn lik. Nordmenn, som er vant til tollhindre i Europa, er f.eks. mer tilbøyelige til å handle fra Nord-Amerika enn sine nordiske naboer. Finnene handler mest fra Sverige, svenskene fra Tyskland og danskene fra Storbritannia.
En netthandelsaktør som ønsker å nå et marked i nabolandene, gjør derfor klokt i å studere hvordan de potensielle kundenes atferd varierer og utvikler seg. Denne rapporten gir deg innsikt i en rekke forskjellige aspekter ved netthandelen i Norden.