Stopp av forsendelser til England/UK - oppdatert informasjon angående BREXIT

2020-12-22 00.00

Oppdatert informasjon per 22. desember 2020 vedrørende eksportsendinger til England/UK gjennom PostNord Norge.

I tillegg til alt som fortsatt er uklart med henhold til BREXIT og eventuelle avtaler mellom EU og England skjer det samtidig en betydelig negativ utvikling i COVID 19-pandemien i England.

Vi skal prøve å holde dere oppdatert, men ber også våre kunder om å bruke media for å følge med på utviklingen i England, og i resten av Europa.

Det er også lokale forskjeller rundt leveransesituasjonen, og vi ber dere om å ha god dialog med deres kunder og mottagere.

Stengte grenser til England

Per 22. desember har mange land innført store restriksjoner, og eller helt stengte grenser til England.
Det medfører at også PostNord og DPD inntil videre ikke kan sende gods til England/UK.

Store forsinkelser i godstrafikken er forventet

Stengte grenser i tiden før jul, samt alle forhold rundt BREXIT vil medføre store forsinkelser i transport av gods til England ved slutten av dette året, og i starten av 2021.

BREXIT - nye rutiner. EU- samlefortolling kan ikke lenger benyttes på gods og sendinger til England

Bedrifter som eksporterer varer til England gjennom PostNord må ha en importør som vi kan fortolle varene inn mot.

Denne importøren må ha VAT-nummer (mva) og EORI-nummer (Economic Operator Registration and Identification number).

Begge de nevnte numrene må oppgis på handelsfaktura, sammen med annen relevant informasjon som adresser, kontaktinformasjon etc. til importør.

Kan ikke benytte samlefaktura til kunder/mottagere i England

Det kan per nå ikke benyttes samlefaktura på tollsendinger til England.
Hver importør må ha en egen handelsfaktura som tollgrunnlag (en importør = en fortolling)

Eksport av pakker (DPD) – må sendes separat – ikke på splittpall

Pakker til England kan ikke lenger sendes på standard splittpall, sammen med annet gods til Europa.

Ikke eksport av paller til England før etter 11. januar 2021

Store restriksjoner og kapasitetsutfordringer gjør at PostNord ikke har mulighet til å sende paller eller pallegods til England før etter 11. januar 2021.
Ta kontakt med vår eksportavdeling eller din salgsrepresentant ved spørsmål rundt nye rutiner, toll og eksport av varer til Storbritannia.

Det har vært mange endringer rundt regelverk og hva som skal gjelde fra hvilke tidspunkt. Den informasjonen som fremkommer her er derfor kun veiledende. Den enkelte bedrift eller eksportør bør sette seg godt inn i de til en hver tid gjeldende regler.

Nyttig informasjon finner dere her: 

 

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.