Kina klatrer til topps
Det siste året har det skjedd en omfattende endring i hvilke land (i utlandet) som innbyggerne i Norden velger å netthandle fra. Kina har på bare noen kvartaler klatret forbi tidligere kjemper som Storbritannia og USA.
Det er bare i Danmark at Storbritannia, med klassiske aktører som Asos og Amazon, beholder grepet om utenlandsforbrukerne. Velkjente markeder som Storbritannia, Tyskland og Sverige ser ut til å appellere til den danske forbrukerens mentalitet i høy grad. Trolig fordi opplevd kvalitet og rimelige priser blir en indirekte trygghetsfaktor.
I de andre landene handler nå hver 3. forbruker som handler fra utlandet, fra Kina. Gigantiske aktører som Alibaba, JD.com og Wish driver frem hele den kinesiske utviklingen.
Fra å ha vært et land for små hjemmeelektronikkdingser og klær er produktmiksen nå utvidet med alt fra skjønnhetsprodukter til husgeråd og biltilbehør. Det hele understøttet av et stort tilbud og lave kostnader som gjør at lengre leveringstid ikke spiller noen rolle.
