Gå direkte til sidens hovedinnhold Gå til hovedmenyen Gå til språkvelgeren
I år er det ekstra viktig å starte julegavehandelen tidlig
netthandelsbarometeret

I år er det ekstra viktig å starte julegavehandelen tidlig

Denne julen kan vi ikke stresse rundt på stappfulle kjøpesentre i siste liten. Skal du rekke å komme i mål, bør du starte nå.

– Julen i år blir annerledes uansett hva vi gjør, men julepresangene behøver ikke være et av problemene. Derfor råder vi alle til å starte julegavehandelen allerede nå, sier Victoria Rummelhoff, markedsanalytiker i PostNord.

Siden nedstengningen av samfunnet i mars, har netthandelen hatt en enorm vekst. Derfor er det også spådd at flere enn tidligere vil handle julegaver på nett i år. I en undersøkelse utført av Norstat på vegne av PostNord, sier kun 6 prosent at de ikke netthandler i det hele tatt.

– Mange sier de vil starte handelen én måned før jul. Det ville kanskje vært god tid tidligere år, men i år kan det bli problematisk, sier Rummelhoff. 

For å minske belastningen på kjøpesentre og i butikker, må flere av oss starte julehandelen tidligere enn før. Det gjelder både i butikker og nettbutikker. Handler «alle» på nett i siste liten, vil lange køer danne seg utenfor utleveringsstedene i stedet for utenfor kjøpesentrene, og du kan risikere å ikke få pakkene levert i tide.

Victoria Rummelhoff, markedsanalytiker i PostNord

– De fleste anslår at de vil handle 25 prosent av presangene på nett i år, og vi tror både andelen og antallet som handler på nett kan bli enda høyere. Vår undersøkelse ble utført i midten av oktober, men siden har smittetallene gått opp. Det tror vi kan føre til at enda flere julepresanger blir kjøpt digitalt, sier Rummelhoff. 

  • 90 % vekst i hjemlevering etter sommeren
  • 45 % vil handle opp til 50 % av julegavene på nett i år
  • 25 % sier de vil starte julegavehandelen på nett allerede nå (to måneder før jul)

For å unngå lange køer på utleveringsstedene, bør du derfor starte julegavehandelen på nett allerede nå. Husk å hente pakkene raskt, ha hentekoden klar og hold avstand til dem rundt deg. 

Flere menn bør starte tidligere

Det kommer kanskje ikke som noen stor overraskelse, men kvinner starter gjerne julegavehandelen tidligere enn menn. Mens 30 prosent av kvinnene sier de vil starte handlingen to måneder eller tidligere, er det kun 21 prosent av mennene som sier det samme.

– Vi ser at menn i større grad handler i siste liten, og faktisk sier 7 prosent av mennene at de ikke skal handle julegaver i det hele tatt. Hvis det stemmer, er det nok flere som blir skuffet på julekvelden. Her synes jeg vi kan utfordre mennene, og forsøke å få flere av dem på banen tidligere.

Flest ønsker å hente pakkene i butikk, men ikke de yngste

Måten vi handler på har forandret seg mye i løpet av 2020. Pandemien har bidratt til et tydelig skifte, og mange som aldri har handlet på nett har gjort det for første gang i år.

– Vi ser en stor økning både i antall pakker som leveres til utleveringssted og pakker levert hjem. I dag er det flest som ønsker å hente pakker i butikk, men det kan forandre seg de neste årene. De yngste foretrekker nemlig hjemlevering, sier Rummelhoff.

Tallene viser at dem som bor i store husstander i større grad ønsker hjemlevering, og at spesielt yngre mennesker (15-29 år) ønsker pakkene sine levert helt hjem. 

– Det er vanskelig å si hva som er årsaken, og om preferansene vil forandre seg. Det kan tenkes at de yngre ikke går like ofte i butikken, mens de voksne synes det er praktisk å hente pakkene der, siden de likevel skal dit. Det kan også være et forbrukerskifte vi ser, og at de som vokser opp nå vil ha pakkene sine levert hjem også i fremtiden.

Uansett hvilket leveringsalternativ du benytter, oppfordrer PostNord til å starte handelen allerede i dag.

Last ned Netthandelsbarometeret Q3 2020

Covid-19 har gjort 2020 til et rekordår for norsk netthandel og vi har hoppet flere år frem i utviklingen. Denne første utgaven av PostNords Netthandelsbarometer viser at det er store endringer i handlemønsteret!

Flere har fått helt nye netthandlevaner

På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år. 

Netthandelen er i eksplosiv vekst

Med utvidelsen på Langhus betyr det at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk. 

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Da vil du motta nyheter innen netthandel, logistikk og kommunikasjon.