Flertallet handler på nett – og stadig flere velger brukt
Netthandelen i Norge har aldri stått sterkere. Ifølge PostNords ferske rapport «E-commerce in the Nordics» handlet hele 82 prosent av Norges befolkning på nett i løpet av den siste måneden. Dette er det høyeste nivået som er registrert og viser en tydelig trend: Netthandel er blitt en naturlig del av vår hverdag.
I 2018 visste samme rapport at 66 % handlet på nett siste måneden. På syv år ser vi en økning på 16 prosentpoeng.
Samtidig peker rapporten på en annen viktig utvikling – en tredjedel av norske forbrukere (32 %) kjøpte brukte varer på nett i løpet av den samme perioden. Det viser at stadig flere kombinerer moderne kjøpsvaner med bevisst forbruk og et ønske om bærekraft.
– Det er tydelig at vi ikke bare handler mer, men også smartere. Den sterke veksten i second hand-markedet gjenspeiler en ny type forbrukeradferd, der både pris og gjenbruk spiller en viktig rolle, sier Astri Åmellem Brøto, markedssjef i PostNord.
Brukt er blitt trendy
Det er særlig klær, sko og elektronikk som dominerer det digitale bruktmarkedet. 51 prosent av bruktkjøperne handlet klær og sko, mens 13 prosent kjøpte brukt elektronikk.
Samtidig er det en voksende andel som oppgir at de kjøper brukt fordi det passer deres personlige stil eller fordi det er mer bærekraftig enn å kjøpe nytt.
– Det norske e-handelsmarkedet er i ferd med å ta et nytt steg. Folk handler oftere, men også mer bevisst. Second hand, altså bruktmarkedet og fleksible leveringsvalg er ikke lenger nisjetrender, men forventninger i markedet, sier Brøto.
PostNords rapport viser også at 67 prosent av nordmenn betalte for frakten på sitt siste kjøp, noe som tyder på at fleksibilitet og kvalitet i leveransen prioriteres høyere enn aldri før.
Her kan du lese mer om flere interessante funn i vår Nordiske E-commerce rapport.