Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge
E-commerce in the Nordics, vår 2025

Temu-trenden fortsetter: Nordmenn strømmer til Kinagiganten

Norske netthandelsvaner er i rask endring, og én aktør skiller seg tydelig ut: Temu. Den kinesiske e-handelsplattformen har i løpet av de siste årene tatt det norske markedet med storm – og trenden øker.  

Ifølge PostNord sin netthandelsrapport «E-commerce in the Nordics» handler hele 41 prosent av nordmenn som netthandler nå fra Temu. Dette gjør Norge til det landet i Norden med størst andel Temu-brukere, langt foran både Sverige (23 %), Danmark (26 %) og Finland (25 %).

Temu har blitt en svært synlig aktør på kort tid, og kombinasjonen av lave priser, bredt utvalg og en aggressiv markedsføring i sosiale medier ser ut til å treffe norske forbrukere godt. I Norge fortsetter Temu-toget å rulle, og basert på resultatene fra fjorårets rapport ser vi en økning på hele fem prosentpoeng som handler på Temu, sier markedssjef i PostNord Norge, Astri Åmellem Brøto. 

Temu-trenden i Norge - dobbelt så høy som i Sverige

Temu leverer mange millioner pakker til Norge hvert eneste år – flere hundre millioner leveranser til Europa. Temu overgår med dette netthandelsgiganter som Zalando og Amazon i Norge. Rapporten peker også på at prisbevissthet og søken etter gode tilbud er sterke drivere bak denne utviklingen.

Hva gjør at Temu er langt mer populært i Norge enn øvrige nordiske land?

Sammenlignet med svenskene handler vi prosentvis nesten dobbelt så mye fra Temu, og mye av grunnen til dette er at Amazon har en sentral posisjon i Sverige og i de øvrige nordiske landene. Amazon har en helt annen tilstedeværelse i eksempelvis Sverige, som gir Temu langt større konkurranse. Konklusjonen er at det trolig har vært lettere for Temu å ta markedsandeler i Norge sammenlignet med de øvrige nordiske landene, sier Brøto.

Temu står også på VOEC-listen til Skatteetaten. Det betyr at hvis du bestiller varer derifra og hver vare koster under 3000 NOK betaler du 25% merverdiavgift direkte i kassen. Du skal ikke betale noe mer når pakken kommer til Norge.

Her kan du lese mer om rapporten E-commerce in the Nordics