Automatiske bestillinger gjør jobben for forbrukeren
Kjøpsreisen drives i stadig større grad av bekvemmelighet. I de nærmeste årene forventes det at AI-funksjoner som sparer tid og energi for forbrukerne, vil komme i et bredt utvalg.
AI vil trolig innebære den mest radikale endringen av forbrukernes kjøpsatferd siden mobilens inntog. Det innebærer at nettbutikkene må bli enda mer kreative i måten de kommuniserer med kundene på.
3 av 10 nordiske netthandelskunder oppgir at de vil være komfortable med å la AI fornye en bestilling på rutinekjøp. Tanken er at rutinehandling kan erstattes ved at AI automatisk legger inn en ny bestilling på et tidspunkt som fastsettes ved å analysere kundedata, eller ved hjelp av smarte hvitevarer.
Dette kan gjelde en god del av forbrukernes rutinekjøp, f.eks. forbruksvarer som melk, smør eller vaskemiddel. Ikke minst kan dette påvirke varemerkekampen i den digitale dagligvarehandelen.
En dag kommer forbrukeren til å be taleassistenten om å sende inn en bestilling på ingredienser til «pasta med tomatsaus». Spørsmålet blir da hvilken pasta og hvilken type tomater som blir levert, blir det et leverandørvaremerke, eller blir det butikkens eget merke?
De som styrer algoritmene har makten. Dette kan føre til at markedsandelene for butikkenes egne merkevarer vil øke.