Express- og budtjenester:

Vi ser et økt behov

2021-08-30 11.04

Som totalleverandør er PostNords Express– og budtjenester et viktig supplement. Et ønske om å være mer tilgjengelig for kunden – og en klar markedstrend om raskere leveringer på døren gjør budtjenestene svært viktig.

PostNords direktør for produksjonsutvikling, Pål Eier ser tilbake på lærerik omlegningsprosess for PostNord. Nye metoder og produksjonsformer gir verdifull læring.

Vår direktør for Hjemlevering og Express Fred Hagen forteller om et produkt i vekst.  

 

- Med budtjenestene våre har vi et produkt som utfyller våre andre produkter. Det gjør oss til totalleverandør for våre kunder. Vi merker at det er viktig å kunne tilby et raskere løp enn standard, da flere kunder etterspør dette enten som standard, eller ved akutt behov, forteller Fred Hagen.

Ny terminal på Berger

For å kunne tilby bedre InNight/budtjenester og rendyrke segmentet flyttet vi i juli InNight produksjonen fra Langhus til Berger. Den nye terminalen som ligger 20 min nord for Oslo, har med sitt store areal på 4500 m2 hatt en positiv påvirkning på driften.

- Flyttingen må sies å være en suksess fra dag 1. Kvaliteten er stabilt god og transportene ift. retur går raskere. De ansatte trives veldig godt og viser et fantastisk engasjement. Den nye terminalen gir gode forutsetninger for videre vekst og økt volum, forteller Fred.


- Vi skal bli mer tilgjengelige for kunden. Derfor bygger vi ut nettverket der vi merker produktet etterspørres- i Norges store byer og mellom byene på Østlandet. Vi ser også at det i privatmarkedet oftere ønskes raskere leveringsmåter, for eksempel fra butikk og hjem, og levering samme dag. Her ligger nok mye av framtiden for våre budtjenester, avslutter Fred Hagen.

Markedstrend – ønsker raskere leveringer

PostNords netthandelsekspert Victoria Rummelhoff ser en klar trend blant forbrukerne.

- Vi ser at forbrukere ønsker raskere leveringer helt på døren, og det er tydelige indikasjoner på at disse behovene og ønskene vil øke i fremtiden. Denne trenden ser man også for pakkeleveringer mellom bedrifter. Vi forventer at pakkevolumet for B2B vil ha en god vekst i år og neste år. Derfor er gode budtjenester viktig, både for forbrukere og bedriftskunder, forteller Victoria.