Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Vi handler mer og mer på nett

I Norden er det nordmenn som handler mest på nett. Drøye 10 milliarder norske kroner brukte Ola og Kari på e-handel i andre kvartal 2015.

Totalt i Norden ble det handlet for 36,2 milliarder norske kroner. Det er økning på 23 prosent i forhold til samme periode i fjor, og netthandelen vokser i alle de nordiske landene. Det viser PostNords kvartalsrapport, Netthandel i Norden.

- Nordmenn er det mest netthandlende folkeslaget i Norden, både med tanke på hvor mange av oss som handler og gjennomsnittsbeløpet vi legger igjen i nettbutikkene, forteller utviklingssjef E-commerce i PostNord AS, Kristin Anfindsen. 

Særlig øker netthandel via mobil kraftig, fra ni prosent (2. kvartal 2014) til 16 prosent (2. kvartal 2015). Andelen som netthandler fra mobil er i dag overlegent størst i Sverige og Norge.

Samtidig viser rapporten at nordiske forbrukere stiller høye krav til kjøpsopplevelsen. De mener for eksempel at det er nesten like viktig med tydelig informasjon om hvordan og når en vare skal leveres, som bra og tydelig informasjon om selve produktet.


– Over 90 prosent av de nordiske forbrukerne mener at det er viktig med tydelig beskjed om når og hvordan en netthandlet vare skal leveres. Nesten like mange mener at det er viktig med tydelig informasjon om returrutiner, samt at man kan velge hvordan og hvor en vare skal leveres, sier Anfindsen.