Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Norske forbrukere handlet på nettet for 45,7 milliarder kroner i 2017. Det sender oss nesten til topps på lista for hvem som bruker mest penger på netthandel i Norden.
I Norden er det kun danskene som handler mer på nett enn nordmenn. Hver nordmann handlet gjennomsnittlig for 2.048 kroner per måned i 2017. Det kommer fram i PostNords årlige rapport «Netthandel i Norden», som nå gis ut for tiende gang. Totalt brukte forbrukerne i alle de nordiske landene 202,8 milliarder NOK på netthandel i fjor.
Både vi og våre nordiske naboer handler mer og mer på nettet. Fremfor alt for å kunne gjøre det når det passer oss, uavhengig av butikkenes åpningstider. Lavere priser er viktigere for nordmenn enn for andre nordiske forbrukere, og en vikttig årsak til at vi handler på nettet.
De mest populære varene nordmenn handler på nettet, er «Klær og sko», «Hjemmeelektronikk», «Medieprodukter», «Skjønnhet og helse» samt «Sport og fritid».
– Vi ser at det stort sett er de samme produktene som fortsetter å selge mest på nettet, men en spennende utvikling er at dagligvarer nå er det raskest voksende segmentet innen netthandelen i Norge, sier Rikke Kyllenstjerna, netthandelsekspert i PostNord Norge.
En tydelig trend i årets rapport er at mobiltelefonen blir et stadig viktigere verktøy for nordiske nettkunder. Vi bruker mobiltelefonen til research, å ta bilder av varer og prislapper i butikkene, be om råd fra venner, samt at mobiltelefonen brukes i forbindelse med selve kjøpet. Antall forbrukere som oppgir at de har gjennomført ett eller flere kjøp med mobiltelefonen den siste måneden, øker kraftig i alle de nordiske landene. Gjennomsnittet er 36 % for hele Norden i 2017 sammenlignet med bare 26 % året før. Rapporten viser også at i desember handlet flere kvinner enn menn med mobiltelefonen. Dette var spesielt tydelig i Norge, der forskjellen mellom kjønnene var på hele ti prosentenheter.
Fire av fem nordiske forbrukere mener at det er viktig å kunne velge hvor og hvordan de skal få varene de har handlet på nettet levert. For danskene betyr denne valgfriheten enda mer, der svarer over 90 % at dette er viktig. Nesten ni av ti nordmenn ønsker tydelig informasjon om når varen skal leveres. At leveringen er fraktfri og kan leveres direkte hjem i postkassen hvis ønskelig, betyr også mye for nordmenn.
To land skiller seg imidlertid ut fra resten av Norden når det gjelder levering. Svenskene ønsker å få varene levert til et utleveringssted, mens finnene ønsker å få varene levert til en pakkeautomat.
Når det gjelder netthandel fra utlandet, er det sammenlagte nordiske forbruket på 35,7 milliarder NOK. Drøyt en av tre nordiske forbrukere har handlet fra utlandet den siste måneden, og her ligger finnene og nordmennene øverst. Nordmenn handler mest elektronikk fra utlandet av alle nordiske forbrukerne, og de mest populære netthandelsdestinasjonene er Kina, Storbritannia, USA, Sverige og Tyskland.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger