Netthandelsbarometeret

Netthandelsveksten har overgått alle forventningene så langt i 2021, og med økt netthandel de siste 18 månedene er det usannsynlig at vi «går tilbake til normalen» før pandemien. Nordmenn handler oftere på nett, og flere vil øke julegavehandelen på nett enn de som vil øke julehandelen generelt.

I barometeret finner du alt du trenger å vite om dagens og fremtidens netthandelstrender. Rapporten inneholder blant annet; varehandelsstatistikk, spørreundersøkelser og forbrukertrender, samt beregninger basert på intern informasjon og erfaringer fra PostNord.

Netthandelen vil fortsette å øke under årets julesesong, mye drevet at forbrukere er mer komfortable og villige til å handle gaver på nett, og mange er motivert av lavere pris og bedre kampanjer i nettbutikker. Da nettbutikker starter reklameringen for Black Friday kampanjene i starten av november, og kampanjeperioden blir lengre hvert år, handler flere mer av julegavene tidligere og på nett enn før.

 

  • 17% vil øke gavehandelen på nett, mens kun 8% som vil øke julegavehandelen generelt sammenlignet med i fjor.
  • Andelen forbrukere som ikke handler gaver på nett er redusert til 17% i år sammenlignet med 28% i fjor.
  • 43% av forbrukere sier de handler gaver på nett pga lavere pris, mens 41% sier gavehandel på nett er praktisk og tidsbesparende.
  • 63% av forbrukere sier de vil handle minimum 1 gang i måneden de neste 6 månedene, en økning fra 56% i mai.
  • Jo flere barn jo større andel handler ukentlig på nett og flere vil øke gavehandelen på nett.

Les mer i Netthandelsbarometeret November 2021!

Er du interessert i tidligere utgaver av netthandelsbarometerer – så finner du det i lenken under

Netthandelsbarometeret Juni 2021!

Netthandelsbarometeret Q4 2020

 

Du kan også lese vår rapport om utviklingen innen B2C og B2B netthandel for 2020 og fremover. 

Netthandelen opp 42 % i oktober

SSBs detaljhandelsindeks viser at verdien av netthandelen økt med 42 prosent fra oktober til oktober, mens verdien av all butikkhandel økte med 13,9 prosent siste 12 måneder.

Flere har fått helt nye netthandlevaner

På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år. 

Netthandelen er i eksplosiv vekst

Med utvidelsen på Langhus betyr det at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk. 

I år er det ekstra viktig å starte julegavehandelen tidlig

Denne julen kan vi ikke stresse rundt på stappfulle kjøpesentre i siste liten. Skal du rekke å komme i mål, bør du starte nå.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss