Netthandelsbarometeret

Netthandelens skyhøye vekst fortsetter for full styrke inn i 2021. Omsetningen i norske nettbutikker økte med rekordhøye 64% i 1. kvartal 2021 sammenlignet med 1. kvartal 2020. Og selv om den høyeste veksten er overstått nå, vil majoriteten av norske forbrukere holde på de nye netthandelsvanene også etter gjenåpningen av samfunnet.

I barometeret finner du alt du trenger å vite om dagens netthandel. Rapporten inneholder blant annet; varehandelsstatistikk, nøkkelindikatorer fra markedet, spørreundersøkelser og forbrukertrender, samt interne nøkkeltall fra PostNord.

Vår forbrukeradferd endret seg permanent under pandemien, og vi vil fortsette å handle på nett fordi det tilbyr enten bedre produktutvalg, lavere pris eller fordi det er praktisk. I netthandelsbarometerets spørreundersøkelse utført i mai, kom det blant annet frem at:

 

  • 2 av 3  forbrukere mellom 18-59 år vil handle like mye, eller mer, på nett når samfunnet gjenåpnes. Kun 2% sier de vil slutte å handle på nett etter pandemien.
  • Raske hjemleveringer og enkle returordninger vil være viktig for økt netthandel i fremtiden, på tvers av alder og bosted. 
  • 1 av 3 oppgir usikkerhet rundt mva- og tollavgifter ved handel i utenlandske nettbutikker som en grunn for at de avbryter et nettkjøp, og om denne usikkerheten opphører vil dette kunne øke netthandelen deres i fremtiden.
  • 1 av 3 forbrukere mellom 15-17 år sier at miljøvennlig transport og emballasje er viktig for deres fremtidige netthandel.

Les mer i Netthandelsbarometeret Juni 2021!

Er du interessert i tidligere utgaver av netthandelsbarometerer – så finner du det i lenken under

Netthandelsbarometeret Q4 2020

 

Du kan også lese vår rapport om utviklingen innen B2C og B2B netthandel for 2020 og fremover. 

Netthandelen opp 42 % i oktober

SSBs detaljhandelsindeks viser at verdien av netthandelen økt med 42 prosent fra oktober til oktober, mens verdien av all butikkhandel økte med 13,9 prosent siste 12 måneder.

Flere har fått helt nye netthandlevaner

På bare noen få måneder har norske forbrukere fått helt nye netthandlevaner, og markedet er nå modent for å teste produkter som kanskje ikke ville blitt lansert før om flere år. 

Netthandelen er i eksplosiv vekst

Med utvidelsen på Langhus betyr det at anlegget vil doble kapasiteten til 250.000 pakker per dag, og et nytt sorteringssystem vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk. 

I år er det ekstra viktig å starte julegavehandelen tidlig

Denne julen kan vi ikke stresse rundt på stappfulle kjøpesentre i siste liten. Skal du rekke å komme i mål, bør du starte nå.

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi blir veldig glad om du melder deg på nyhetsbrevet vårt! Da vil du motta nyheter innen e-handel, logistikk og kommunikasjon.

Få nyhetsbrev fra oss