Hopp over navigering og søk
Öppna i Microsoft Edge

Vanlige spørsmål før jul

Før jul er det mange av dere som stiller oss de samme spørsmålene. Derfor har vi samlet noen vanlige spørsmål og svar her, som kanskje kan hjelpe deg på vei.

Hvor er pakken min?

Du finner ut hvor pakken din er på my.postnord.no. Bruk sporingsnummeret eller logg deg inn med telefonnummeret ditt. Hvis pakken din er registrert med din e-postadresse eller ditt telefonnummer, vil den automatisk dukke opp i pakkeoversikten.

Når kommer pakken min?

Du finner planlagt ankomstdato for pakken din på my.postnord.no. Vær oppmerksom på at det er ekstra mange pakker på vei nå rett før jul, og at det derfor kan ta noe lenger tid enn normalt å få pakkene levert. Vi anbefaler derfor at du bestiller julegavene i god tid før jul, og håper du kan være litt ekstra tålmodig.

Hvorfor beveger ikke pakken seg?

Hvis du sporer pakken og ser at den har ligget på samme sted over flere dager, er det rett og slett fordi det er så mange pakker at vi ikke har rukket å sortere den enda. Vi står på og har ekstra bemanning for å få pakkene unna så fort som mulig nå før jul, men noen ganger blir det dessverre litt ekstra kø på terminalen. 

Pakken har kommet til feil utleveringssted. Hva skyldes dette?

Det skyldes sannsynligvis at det var fullt på det valgte utleveringsstedet. Når mange bestiller pakker til et utleveringssted samtidig, kan butikkens pakkelager bli fullt. Vi vil da prøve å levere til en annen butikk i nærheten, i stedet for å ta pakken med tilbake til terminalen. Vi har full forståelse for at dette ikke er optimalt for deg som skal hente pakken, men ber om litt ekstra forståelse og tålmodighet i disse hektiske førjulsukene.

Om pakkens utleveringssted er langt unna der du bor og du ikke har mulighet til å hente den selv, kan du velge å få pakken levert hjem. Dette bestiller du på my.postnord.no.

Pakken har kommet til butikk, men jeg har ikke fått hentemelding. Hvorfor ikke?

Dette kan være et tegn på at butikkens pakkelager er fullt, og at din pakke derfor ikke har blitt skannet og klargjort av butikken enda. I denne perioden er det ikke uvanlig at det blir bestilt så mange pakker at utleveringsstedene blir fulle. Selv om butikkene har fått pakkene av oss, kan det hende at de ansatte i butikken ikke har rukket å sortere og skanne dem enda. Du vil få hentemelding så fort pakken er skannet i butikken.

Hvorfor må jeg betale lagerleie?

Du må bare betale lagerleie dersom du ønsker at pakken skal ligge over den vanlige liggetiden. Dette er rett og slett fordi den tar opp plassen til en annen pakke som kanskje nå må sendes til et annet utleveringssted. Vi oppfordrer derfor alle til å hente pakkene sine så fort som mulig, for å unngå at butikkene blir overfylte.

Vi har utvidet til 14 dagers hentefrist gjennom julen da mange er bortreist i juleferien. 14 dagers hentefrist aktiveres søndag 18 desember, og frem til 2. januar. Fra 2. januar går vi tilbake igjen til 7 dagers hentefrist.

OBS! Det kan forekomme svindelforsøk hvor noen utgir seg for å være oss og forsøker å kreve inn penger for å utlevere pakken din. Dette er ikke praksis i PostNord, og vi ville aldri be deg om dette. Les mer om hvordan du kan avsløre svindelforsøk her.

Hva betyr EDI?

EDI betyr elektronisk overført sendingsinformasjon. Dette er informasjon som avsender overfører til oss, slik at vi vet hvem pakken skal sendes fra og til, og hva slags type pakke det er. Informasjonen sendes gjerne til oss rett etter at du har bestilt noe på nett. Det betyr at nettbutikken du handlet i har gitt oss beskjed om at en pakke er på vei og skal fraktes av oss, men vi har ikke nødvendigvis mottatt den faktiske pakken på dette tidspunktet. 

All denne informasjonen finnes også i etiketten som er klistret på pakkene, og som brukes i våre systemer for å sortere og levere pakkene.

Vi håper dette var til hjelp! Husk å hente pakken din så fort som mulig, og å benytte hele butikkens åpningstid, så unngår vi kø og fulle pakkelagere i butikkene.

 

Driftsmeldinger

Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.

Se også:

Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge

Se driftsmeldinger