Driftsmeldinger
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger
Skiftleder Audun Larsen i Tromsø pleier ikke å gå til jobben og tenke «i dag eksploderer kanskje terminalen». Det gjorde han heller ikke om morgenen den 25. september 2019. En vanlig formiddag i Tromsø dreide alt seg plutselig om en brennende russisk tråler, rett utenfor terminalen.
Audun styrer skuta på terminalsjef, Espen Vikans fridag. Han åpner den store porten med utsikt over kaia. Bare 35 meter unna ligger Bukhta Naezdnik, en stor russisk tråler. Hvit røyk siver ut i fronten. Audun og sjåfør Jorgos Kirjakis står og ser på et halvt minutt.
– Jorgos tror det kanskje er en øvelse, men jeg skjønner raskt at det brenner, forteller Audun. Han ringer brannvesenet. Mens han snakker med dem, går brannalarmen om bord i båten. Han ser mannskapet løpe rundt med brannslukkingsapparater. Det ser kaotisk ut.
Audun og kollegene flytter unna biler, containere og folk for å sikre fri adkomst for redningstjenesten. Brannbiler, ambulanse og politi er på plass bare noen minutter senere. Da er båten så varm at malingen på baugen smelter. Den hvite røyken er blitt sort og sprer seg med vinden. Det lukter kjemikalier og brent plast.
Etter et par timer blir det opprettet en sikkerhetssone på 300 meter fra den brennende båten i frykt for eksplosjon. Hele PostNord-bygget blir evakuert.
– Alt går stort sett på autopilot. Først og fremst må jeg sørge for at de ansatte er trygge, og deretter begynne å tenke på godset.
Når Audun stenger terminalen ved totiden, er det ingen som tror at det skal gå over et døgn før de får komme tilbake på jobb. Morgenen etter brenner nemlig båten fortsatt. Det velter ut tykk røyk, og det er trafikkaos i byen. Flere veier og skoler er stengt, og sykehuset – som ligger under en kilometer fra den brennende båten – har satt krisestab.
Audun Larsen og kjøreleder Tom Antonsen rigger opp en «terminal» i Auduns bil. Pakkene kan vente, men det kan ikke livsviktige medisiner til sykehus og apotek. De sørger for at medisiner blir hentet, lastet om og transportert.
– Vi sitter med to telefoner hver og ringer rundt. Jeg vet ikke hvor mange hundre telefoner vi tar. Det ble en heftig dag.
Utpå formiddagen velter båten over på siden, og brannen slukner. Når Audun og kollegene endelig får komme inn i terminalbygget igjen, har det gått over et døgn siden evakueringen. De ligger etter med det meste.
– Heldigvis hadde de fleste forståelse for forsinkelsene. Hele byen var berørt, og alle hadde fått med seg omfanget.
I ukene etter hendelsen flokket skuelystne seg ved PostNord-terminalen for å få et glimt av båten som hadde skapt så stor dramatikk. Ifølge redningstjenesten startet brannen på grunn av sveisearbeid, og spredte seg til fiskegarn på tråleren. Ingen ble alvorlig skadet.
Her finner du informasjon over hendelser som påvirker vår produksjon og distribusjon.
Se også:
Vei- og trafikkinformasjon fra Statens vegvesen
Trafikkmeldinger fra Bane NOR
Varsler om naturfarer i Norge
Se driftsmeldinger